fredag 14 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Efter miljardförsäljningen: Det ska Bergendahls göra med pengarna

|  
|  

Kassan blir välfylld när Bergendahls i Hässleholm säljer Citygross till livsmedelsjätten Axfood för 2 miljarder kronor. Vd Lars Ljungälv berättar för Rapidus vad han tänker använda pengarna till.

Familjeföretaget Bergendahls har varit synonymt med Citygross i många år. Men nu överger alltså den familjeägda koncernen dagligvaruhandeln. Axfoods tillträde väntas ske tidigast den 1 september i år.

I och med försäljningen får Bergendahls strax över 4 mdr i kassan. Koncernen ska fortsätta med retailverksamheten som inkluderar de butikskedjorna Eko, Glitter och Granit som tillsammans omsätter 3,5 mdr. Samtidigt ska Bergendahls bygga ut sitt family office med placeringsverksamhet.

– Först och främst ska vi få in köpeskillingen, men vi ser att framförallt Eko har stor expansionspotential. Vi är intresserade av rörelsedrivande bolag, men vi har inga konkreta förvärv på gång, säger Bergendahls vd Lars Ljungälv till Rapidus.

Eko är en lågprisvarukedja vars butiker tillsammans omsätter cirka 1,5 mdr.

Gällande placeringsverksamheten är de största innehaven i portföljen i dag i SLP, Doxa och vinproducenten och importören Viva Wine. Enligt ägardatabasen Holdings har Bergendahl har en bred aktieportfölj med ett totalt marknadsvärde på 770 Mkr.

– Vi har lite olika typer av bolag och aktieplaceringar och tittar aktivt på vad vi kan hitta som kan vara intressant för framtiden. Vi kommer att utöka placeringsverksamheten, men planen är absolut inte att lämna retail, säger Lars Ljungälv.

City Gross har 42 butiker och 2.800 medarbetare i södra och mellersta Sverige. Kedjan omsatte 9,1 miljarder kronor under den senaste tolvmånadersperioden till och med april i år.

Axfood är Sveriges största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Majoritetsägare i Axfood är affärskvinnan Antonia Ax:son Johnson, genom det familjeägda bolaget Ax:son Johnson Antonia fam & company.

Martin Linderoth

Kassan blir välfylld när Bergendahls i Hässleholm säljer Citygross till livsmedelsjätten Axfood för 2 miljarder kronor. Vd Lars Ljungälv berättar för Rapidus vad han tänker använda pengarna till.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • ”Man måste alltid ha ett walk away-pris”

    Ett hundratal speciellt inbjudna fyllde lokalen när Rapidus höll en förmiddag på temat M&A på onsdagen. Tre skånska profiler gav sin syn på olika aspekter av företagsförvärv och samgåenden. Klicka för att se mingelbilder från eventet.

  • Rivstartar med storstädning

    ”Jag tittar inte på aktiekursen”. Det säger Kjell Groups nya vd Sandra Gadd i samband med sin första kvartalsrapport där hon rivstartar med en brutal nedskrivning som fick en redan nedtryckt aktie att falla ännu mer.

  • Pälsklingar för miljarder

    Malmöbolaget Swedencare har i det tysta hakat på rätt trend – husdjursmarknaden. Vd Håkan Lagerberg vet varför människor lägger allt mer pengar på sina fyrfota vänner.

  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Enorama tvingas fylla på kassa igen

    First North-bolaget Enorama Pharmas kassa sinar ännu en gång. Nyemissionen tidigare i år blev inte fulltecknad och för andra gången på kort tid tvingas bolaget fylla på. Så mycket får bolaget in den här gången och så ska pengarna användas.

  • Tandborstfamiljens sportföretag växer

    Förra året passerade Tepe-Joel Eklunds USWE Sports hundramiljonersvallen och i år ökar försäljningen ytterligare. Däremot dubblar ryggsäcksbolaget förlusten jämfört med föregående räkenskapsår. Trots det jublar marknaden.

  • Aktien stiger när huvudägaren dumpar

    Kjell & Companys mångårige storägare FSN Capital lämnar prylkedjan genom att sälja hela sitt innehav. Och det blev direkt huggsexa om aktierna som såldes med rabatt. Bland köparna finns Siba-familjen och en av Spotify-grundarna.

  • Bergendahls – från retail till family office

    För snart ett år sedan kom nyheten att Bergendahls säljer kronjuvelen Citygross till livsmedelsjätten Axfood. Totalt har Bergendahls fått 4 miljarder kronor i superaffären. Vd Lars Ljungälv berättar för Rapidus hur pengarna används.

  • Gullberg & Jansson vill simma fortare

    Helsingborgsbaserade Gullberg & Jansson kämpar motströms med kapitalvaror för privatpersoner, såsom swimmingpooler. Koncernchefen Peter Bäck tar sig an 2025 på dubbla vd-stolar och en ny namnkunnig storägare kommer in.

  • Swedencare förvärvar för halv miljard

    Malmöbolaget Swedencare, som säljer hälsoprodukter för husdjur, köper ett brittiskt bolag för upp till mer än en halv miljard kronor. Vd Håkan Lagerberg siktar på både nytt produktsortiment och nya marknader.