Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.
Hon är alltid redo. Sin ledarstil hämtar hon bland annat från scouterna. Catharina Paulcén är scoutledare på både lokal och nationell nivå.
– Scouterna har gett mig mycket av min ledarstil. De jobbar mycket med situationsanpassat ledarskap. Ibland ges mycket frihet och ibland måste man gå in och visa riktningen. Scouterna arbetar också mycket med learning by doing, vilket också är en viktig komponent i mitt eget ledarskap.
Catharina Paulcén tillträder tjänsten som kommunikationsdirektör och IR-chef på Thule Group senast i november. Hon kommer också att ingå i koncernledningen med placering på företagets huvudkontor i Malmö. Hon efterträder Fredrik Erlandsson, som i sin tur går till Nibe.
– Thule är ett bolag som är duktiga på kommunikation. Det i kombination med att det är ett friluftsbolag gör det extra roligt. Set är ju ett av mina stora intressen utanför arbetet, säger Catharina Paulcén.
I dagsläget är hon kommunikationschef på ventilationsjätten Lindab på Bjärehalvön. Dessförinnan var hon kommunikationsdirektör på Haldex, som tillverkar fordonskomponenter. Catharina Paulcén har en tydlig bild på hur en bra kommunikationschef ska vara.
– Jag tror det handlar om två delar. Dels kommunikationsdelen och att utifrån varje målgrupp, som aktieägare, anställda och externa parter, hitta rätt budskap. Sen gäller det att vara en bra sparringpartner till ledningsgruppen. I en sådan här global roll måste man kunna väldigt mycket om bolaget. Man ska vara diskussionspartner till ledning och kunna bidra till både strategi och operativa ledning, säger hon.
När hon kliver på sin nya roll i höst har hon tydliga mål.
– Först och främst handlar det om att förstå vad som fungerar allra bäst och att bygga vidare på det. Jag vill prata med finansmarknaden och med medarbetare om hur både den finansiella- och interna kommunikationen ska fortsätta att utvecklas.
För att uppnå målen gäller det att få med sig alla på kommunikationståget.
– Jag försöker alltid få med mina kollegor på vad som är målet och planen. Varför vi ska dit. När alla köpt in sig på det kan man springa ganska fritt. Jag visar vägen och stöttar utan att detaljstyra, säger Catharina Paulcén.
Hon har över tjugo års erfarenhet av kommunikation och investerarrelationer i internationell miljö. Efter sin examen från Lunds Universitetet tillbringade Catharina över femton år i mjukvarubranschen.
– Jag arbetade med kommunikation på Telelogic, som gjorde programvara för programvaruutveckling. De blev uppköpta av IBM och då var jag kvar på IBM ett tag. Därefter gick jag till Enea som är ett av Sveriges äldsta IT-bolag.
Martin Linderoth