fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Oatly bantar sig i form

|  
|  

Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

Försäljningen steg med knappa 2 procent jämfört med samma kvartal förra året. Bolaget rapporterar fortsatt förlust men minskade kostnader efter förbättringar i leveranskedjan, neddragning av personal och avbrutna fabriksetableringar.

Aktien på Nasdaq i New York svarade positivt på rapporten och steg med 15 procent. Ändå är det långt kvar till det höga värde bolaget hade vid börsintroduktionen sommaren 2021 – värdet har minskat med över 90 procent sedan dess.

Oatly har under många år expanderat offensivt med nya fabriker och utökad kapacitet i Landskronafabriken. Förra året var Malmöföretaget tvunget att slå av på takten för att hejda kostnaderna. Under fjärde kvartalet beslutade bolaget att avbryta etableringar av nya produktionsanläggningar i EMEA- och Amerikasegmenten. Bolaget redovisade 173 miljoner dollar i nedskrivningar och 29 miljoner dollar i omstrukturerings- och andra exitkostnader relaterade till dessa produktionsanläggningar.

Försäljningen under första kvartalet var nära oförändrad på bolagets största marknad, Europa och Asien förutom Kina, medan den ökade nära 5 procent i Nordamerika. Samtidigt minskade den 30 procent i Kina, en nedgång som bolaget förklarar vara förväntad ”på grund av den strategiska återställningen som genomfördes under tredje kvartalet 2023”.

Helårsresultatet förra året var minus 408 miljoner dollar vid en omsättning av 783 miljoner dollar vilket motsvarar över 8 miljarder kronor. Den kraftiga expansionstakten syns i bolagets siffror; på fem år har omsättningen ökat med 250 procent.

”Försäljningsvolymerna går åt rätt håll, kostnaderna går ner och vi fortsätter sträva efter lönsamhet”, skriver Oatly Groups vd Jean-Christophe Flatin i kvartalsrapporten.

Produktportföljen innehåller förutom havremjölk även havrebaserade alternativ till yoghurt, glass och grädde. Bolaget grundades 1992 och har huvudkontor i Malmö. Tekniken för att producera havrelivsmedel knoppades av från Lunds universitet av Rickard Öste. Han äger även Aventure, ett investerings- och forskningsbolag i Lund med flera startups i portföljen.

Rapidus har sökt Oatly för kommentarer, men utan resultat.

Elisabet Ottosson

Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.

  • Han lämnar vd-stolen efter bara ett år

    I början av förra året lämnade Henrik Hjalmarsson vd-posten på fönsterbolaget Inwido i Malmö för samma roll på Optigroup i Mölndal. Nu lämnar han även det uppdraget, för att återvända till ett skånskt bolag.

  • Mölla säker hamn i tullkaoset

    När börserna fallit världen över har familjeföretaget Skåne-Möllans aktie tagit fart. Det är inte första gången som aktien går motvalls och vd Anders Persson har en teori om varför.

  • Dug lånar för att få upp farten

    Pengarna från emissionen i höstas räckte inte och nu tvingas potatisdrycksföretaget Dug fylla på med lån. Men 2025 ska bli året då försäljningen äntligen kommer i gång på allvar.

  • Fomo-effekt gav Re:meat övertecknad runda

    Investerarintresset var stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.

  • Genombrott för spisbolaget

    Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.