fredag 31 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nato är nya drömkunden…

Med ett färskt medlemskap i Nato öppnas en marknad värd över tusen miljarder dollar årligen. Advenica i Malmö har lyckats kvalificera sitt finländska dotterbolag till att bli en godkänd leverantör hos Nato. 

Nato vill inte bara köpa försvarsmateriel, bolag från flera andra branscher kan komma in på den nya marknaden via olika kontaktpunkter. Den största organisationen NSPA, Nato support and procurement agency, har hand om inköp av bland annat vapen, logistiksystem och mat. 

– Det handlar om enorma belopp, i storleksordningen tusen miljarder dollar årligen som framför allt går till investeringar i medlemsnationerna. Men alla bolag som vill göra affärer inom Nato måste först kvalificera sig, en process som i Sverige hanteras av FMV (Försvarets materielverk), säger Niklas Grybe, programansvarig för försvarsområdet vid Business Sweden, och fortsätter:

– Bolagen måste vara aktiva, bevaka upphandlingstillfällena och förstå behoven. Ett viktigt råd till mindre bolag är att det ofta är bättre att kroka arm med stora och redan etablerade företag, som exempelvis Saab. Vi i Business Sweden kan hjälpa till som konsulter och genom att företag får delta i delegationer och på mässor under paraplyet AB Sverige. 

Nato har som helhet stora behov av olika produkter, som exempelvis system för förnybar energi eller basala saker som kläder och fordon. Enligt Niklas Grybe ligger nu drönarteknik och digitala system i topp på önskelistan.

Utöver NSPA finns det fler organisationer som utgör ingångar till Natos marknad för andra typer av produkter. En är Natos kommunikations- och informationsbyrå, NCIA.

– NCIA hanterar Natos gemensamma behov av kommunikation och cybersäkerhet och har en egen budget om cirka 800 miljoner euro per år. Det är bara att gratulera bolag som finns på NCIA:s lista, det krävs mer för att kvalificeras till den, säger Niklas Grybe.

Ett bolag som nyligen lyckats kvalificera sig till NCIA:s lista är Malmöbolaget Advenicas finska dotterbolag Advenica Oy.

– Det är våra produkter för nätverkssegmentering som är aktuella just nu. De har utvecklats och tillverkas i Malmö. Produkterna säkrar kommunikation i nätverk, skyddar säkerhetsklassad digital information och minskar läckaget. Vi levererar både hårdvara och mjukvara och är relativt unika i det produktsegmentet, säger Marie Bengtsson, vd för Advenica.

Kvalificeringen har tagit lång tid, över sex månader, och både FMV och utrikesdepartementet – samt motsvarande myndigheter i Finland – har stöttat bolaget i processen.

– Detta innebär så klart en mycket större marknad för oss, men man ska ha med sig att det är långa säljcykler. Sverige är ett väl ansett land både vad gäller innovation och teknik. Vi tror att det kan vara lättare att välja en svensk leverantör då Sverige är väl ansett, går att lita på och är relativt neutralt. 

Att Sverige och Finland nu öppnar upp för att handla från andra Nato-länder för också med sig en större konkurrens. Men Marie Bengtsson är inte orolig.

– För produkter som ska användas i Sverige kommer vi att ha kvar vår position, våra produkter håller väldigt hög kvalitet. Sverige kommer fortsatt att behöva vår typ av produkt och nu även Nato-godkända produkter beroende på med vem man ska kommunicera med.

Elisabet Ottosson

Medlemskapet i Nato öppnar en marknad värd över tusen miljarder dollar årligen. Det gäller inte bara för försvarsmateriel, flera branscher kan gräva guld i försvarsalliansen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabel Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Mildef öppnar jätteverkstad

    Försvarsbolaget Mildef har beställt en skräddarsydd fastighet i Stockholm som är betydligt större än huvudkontoret i Helsingborg. Nu står den klar. – Det har varit prat om upprustning en tid, det är nu det händer, säger informationschef Olof Engvall.

  • Statligt stöd till “dual use”

    Civila produkter som också kan användas i försvarssyfte får stöd av Vinnova. Kring årsskiftet ska ett nytt ekosystem med dual use-företag förses med statligt kapital. Rapidus har redan nu namnen på 20 skånska doldisar som flörtar med försvarsindustrin.

  • ”Trumps dumheter gynnar oss”

    Efter några tuffa år med en skakig omvärld, uteblivna ordrar och Trumps tariffhot ser läget betydligt ljusare ut för Serstech. Trots det går aktien kräftgång på börsen. Vd Stefan Sandor tror sig veta varför och har själv köpt aktier.

  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Mildefs vd säljer aktier för 160 miljoner

    Efter Mildefs jätterally på börsen väljer vd Daniel Ljunggren att casha in. Han har sålt drygt 590 000 aktier i bolaget och tar därmed hem nästan 160 Mkr till bankkontot. – Det här handlar väl om någon form av riskbalansering, säger Ljunggren.

  • ”Europa alltför beroende av USA:s IT”

    Den Malmöbaserade cybersäkerhetsjätten Orange Cyberdefense Sweden gynnas av den digitala upprustningen. Men beroendet av USA:s techjättar har blivit ett stort orosmoln, säger vd Kåre Nordström.

  • Skånska företag växer med försvaret

    Rapidus har nosat upp 18 skånska bolag som levererar teknik och kompetens till en växande försvarssektor. Tillsammans omsätter bolagen över 14 miljarder kronor. Här är listan.

  • Bertin Exensor växer i skuggan av världsläget

    Bertin Exensor rider på försvarsvågen och har tredubblat omsättningen sedan 2020. Nya ramavtal i Norden kan ge affärer för hundratals miljoner. 

  • IT-profilen vill sälja drönare

    Drone as a Service, DaaS, är den nya affärsidén bakom Sebastian Merlövs nystartade bolag. – Sverige och Europa kommer att behöva tillverka miljontals drönare. Nu har vi startat ett bolag som ska se till att det händer, säger han.