måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tictac mot nya höjder

|  
|  

Tictac Learns storsatsningar i Danmark och Tyskland ser ut att bära frukt. I år väntas edtech-bolaget från Malmö passera 300 miljoner kronor i omsättning.

TicTac har gått från ett småskaligt e-learningföretag till en av norra Europas ledande leverantörer av digitala utbildningsplattformar och utbildningar. Bolaget utvecklar plattformar och helhetslösningar för digitalt lärande för företag och organisationer, inom det så kallade edtech-segmentet.

2022 klev Tictac in på de danska och tyska marknaderna genom förvärv av bolagen Key2Know i Danmark och Interlake i Tyskland. Det året omsatte Tictac 220 Mkr, vinsten landade på 37 Mkr.

– 2023 omsatte vi 267 miljoner med 34 miljoner i vinst, vilket vi är riktigt nöjda med då fjolåret var ett positionerings- och investeringsår. Förra året låg fokus på att slå ihop Tictac, Key2Know och Interlake till ett varumärke. Det har vi lyckats med och det går riktigt bra på samtliga marknader, säger Tictacs vd och företagsbyggare Carolina Faxe.

Enligt henne kommer den organiska tillväxten att fortsätta i år, med bibehållen lönsamhet.

– I år flyger vi ur startblocken och gällande årets omsättning så tror jag att vi kommer att bryta 300-miljonersvallen med råge. Vi behåller fokus på Tyskland ett tag till. Visst sneglar vi på ytterligare förvärv, men den tyska marknaden är så stor och har så pass stor potential att vi inte vill slarva där, säger Carolina Faxe.

Samtidigt nämner hon Frankrike, Italien, Spanien, Benelux-länderna och Schweiz som potentiella framtida marknader. Carolina Faxe menar att det är förvånansvärt många företag och organisationer som fortfarande inte har börjat sin digitaliseringsresa på ett effektivt sätt och framtiden för Tictac ser därför ljus ut. Något som kan lyfta Tictac ytterligare är att bolaget hakat på AI-trenden i ett tidigt skede.

– Det finns en enorm potential i AI, för Tictacs del exempelvis när det gäller video- och bildproduktion och översättningar, säger Carolina Faxe.

Tictac har i dag runt 3.500 kunder, över en miljon slutanvändare och totalt cirka 70 anställda. När Carolina Faxe köpte bolaget 2009 hade man tre anställda och 3 Mkr i omsättning. På 15 år ser Tictac därmer ut att växa med 10.000 procent. Och bolaget har gått med vinst varje år.

I dag äger Carolina Faxe tillsammans med bolagsledningen 40 procent av Tictac, resterande 60 procent av aktierna köptes 2021 av den brittiska riskkapitaljätten Bridgepoint för cirka 60 Mkr.

– Då fick vi de finansiella musklerna som möjliggjorde förvärven och det är genom samarbetet med Bridgepoint som vi har lyckats att integrera verksamheterna på ett bra sätt och bygga upp organisationen, säger Carolina Faxe.

Martin Linderoth

Tictac Learns storsatsningar i Danmark och Tyskland ser ut att bära frukt. I år väntas edtech-bolaget från Malmö passera 300 miljoner kronor i omsättning.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.