IO Interactive har flyttat till dubbelt så stora lokaler i Malmö för att fortsätta sin tillväxtresa. Det danska spelbolaget bakom Hitman-serien har också öppnat nya studior i Brighton och Istanbul.
Det danska bolagets svenska studio startade 2019 och omsatte knappt 10 miljoner kronor under sitt första och förlängda räkenskapsår. Sedan gick det fort, från 25 miljoner i omsättning under året som följde, till 44 miljoner året därpå och 66 miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade i mars i år.
Antalet anställda har samtidigt vuxit till ungefär 100 personer. Det har tvingat IOI att tänka större och lämna spelutvecklarklustret på Devhub för att ta över 1.800 kvadratmeter på tre våningar vid Caroli.
– Ytan är ungefär dubbelt så stor för att tillgodose vår tillväxt och vårt behov av att kunna designa fritt utifrån våra behov och vår kultur. Det är väldigt viktigt att skapa en plats där vårt team känner sig inspirerat och kan samarbeta över projektgränser, säger Sandra Smedegaard Mondahl, IOI:s studiochef i Malmö, och fortsätter:
– En unik aspekt med IOI:s rekryteringsstrategi är att vi överlåter till våra anställda att välja sin arbetsplats. En roll är sällan knuten till en specifik studio vilket gör att vi attraherar en stor mångfald av människor. Vår kultur överskrider platser och vi alla jobbar som ett team oavsett var man sitter.
2021 öppnade IOI en studio i Barcelona och i år har man etablerat sig i Turkiet och England. Globalt har företaget nästan 300 anställda.
– Vår strategi är att ingen av våra studior passerar 150 anställda. Då kan vi behålla närheten lokalt, samtidigt som vi kan erbjuda flexibilitet och kontakt med kollegor på andra platser, säger Sandra Smedegaard Mondahl.
IOI gjorde sig internationellt känt vid millennieskiftet efter att spelstudion släppt första Hitman-spelet. Det har med tiden vidareutvecklats till en franchise med otaliga spel och Hollywood-filmer. Utvecklingen sker i IOI:s egenutvecklade spelmotor Glacier, som bolaget kallar för ”ryggraden” i alla deras spel.
I dag arbetar IOI bland annat med ett stort 007-spel, som handlar om James Bonds ursprung – en ”origin story”. Ett annat ambitiöst projekt är fantasyrollspelet med arbetsnamnet ”Project Fantasy”.
Emiliano Strauss