Sam Aston ledde Additude under sex år, till att IT-konsultgruppen förvärvades av nederländska ICT. Nu köper han in sig i det höglönsamma Malmöbolaget Netset och tar plats som vd.
– Jag är van vid att starta bolag men här är jag sist in, så det är med stor ödmjukhet och respekt som jag tar mig an uppgiften. Det kommer inte att bli någon helomvändning, Netset är ett otroligt välskött bolag, men vi skruvar upp ambition en del nu, säger Sam Aston till Rapidus.
Malmöbaserade Netset utvecklar och säljer e-handelsverktyg för B2B-handel online. Kunderna är alltså företag som säljer produkter och tjänster via nätet till andra företag och myndigheter.
– Vi är ett väldigt nischat produktföretag. B2B-handel kräver mycket mer komplexa modeller än vanlig e-handel och Netset har ett av marknadens bästa verktyg, bland annat med ekosystem för distributionskanaler och snåriga regelverk, säger Sam Aston.
Förra året omsatte Netset 87 miljoner kronor, med 21 miljoner i vinst efter finansnetto – en ökning från 2021 års 76 Mkr i omsättning och 19 Mkr i vinst. Det speglar tillväxttakten som bolaget har haft de senaste åren och 2023 väntas bolaget omsätta nästan 100 Mkr. Om lönsamheten står sig bör vinsten då gå mot 25 Mkr.
Sverige är Netsets kärnmarknad och bolaget har även kontor i Frankrike, England och Danmark, med totalt drygt 60 anställda. I höstas öppnade bolaget även ett kontor i Norge. Fokus framöver är att fortsätta växa internationellt, först på befintliga marknader och på sikt även nya länder med USA högst på önskelistan.
2021 förvärvades Netset av Göteborgsbaserade företagsgruppen Progrits och blev därmed dess största bolag. I somras blev danska koncernen Axcel ny huvudägare i Progrits.
ICT-toppen Denis Van Nunen tar över vd-stolen på Additude efter Sam Aston, som dock sitter kvar i styrelsen för bolaget.
Emiliano Strauss