måndag 13 maj 2024

inloggad som

E-handelskungen skruvar upp målen – igen

|  
|  

Börsnoterade Boozt överträffar sina egna förväntningar och nu skruvar e-handelsjättens medgrundare och vd Hermann Haraldsson upp prognosen för helåret rejält.

Malmöbaserade Boozt har intagit tronen som Sveriges största e-handelsbolag. Under måndagskvällen presenterades siffrorna för årets tredje kvartal. Det ledde till rapportrally på börsen och under morgonen idag var aktien upp 20 procent.

För Boozt går onekligen bra. Bolagets omsättning växte med 16,7 procent och landade på drygt 1,5 miljarder kronor under perioden. Det justerade rörelseresultatet blev 67 miljoner kronor – nästan tre gånger högre än motsvarande period i fjol. Rörelsemarginalen landade på 4,3 procent. Bruttomarginalen försämrades dock några tiondels procentenheter och ligger kvar kring 40 procent.

– Vi visar att vi ligger rätt i vårt erbjudande och fortsätter att plocka marknadsandelar. Samtidigt får vi en skjuts av att vi har delat upp sortimentet i kategorier och visar att vi är mer än bara en modehandel. Utöver det har vi väldigt bra kostnadskontroll. Lagerhållningen ligger helt rätt och vi har slimmat organisationen. Detta gör att vi kan leverera bättre marginaler än många andra, säger Hermann Haraldsson.

I samband med att kvartalsrapporten presenterades skickade Boozt ut en omvänd vinstvarning. Framgångarna får en betydande effekt på helåret och nu skruvas prognosen för 2023 upp ytterligare.

Boozt förväntas uppnå en tillväxt på mellan 11 och 15 procent, istället för tidigare 7,5 till 12 procent. Det justerade rörelseresultatet förväntas landa någonstans runt 350 till 390 Mkr, vilket kan jämföras med den tidigare prognosen på 300 till 350 Mkr.

Rapporter från bland annat branschorganisationen Svensk Handel visar att den svenska e-handeln går knackigt. Så vad ligger bakom er tillväxt?

– Marknaden är tuff och särskilt i Sverige är marknaden väldigt prisdriven. Därför växer också outletkonceptet booztlet.com. I en tid då konsumtionskraften minskar vill människor hitta en bra deal och det kan man göra här, säger Hermann Haraldsson.

Boozt Fashion grundades 2007 för att hjälpa andra företag att driva e-handel. Den första kunden var det danska företaget Bestseller. År 2010 beslutade Bestseller att driva e-handeln på egen hand och Boozt tvingades att ändra inriktning. Strategin blev då att driva egen e-handel under namnet boozt(punkt)com.

Sedan maj 2017 är Boozt noterat på Stockholmsbörsen och sedan 2020 på börsen i Köpenhamn. Tidigare i år tog Rapidus ett längre snack med Hermann Haraldsson om e-handelsutmaningar, framgångsrecept och framtidsprognoser. Läs hela intervjun här.

Martin Linderoth

Börsnoterade Boozt överträffar sina egna förväntningar och nu skruvar e-handelsjättens medgrundare och vd Hermann Haraldsson upp prognosen för helåret rejält.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon leder cancerforskning med ny affärsidé

    Ett litet läkemedelsbolag kan inte vara bäst på allt från forskning till kapitalresning. Det säger Anki Malmborg Hager som i 30 år haft ett finger med i spelet i en lång rad av Lunds tongivande läkemedelsbolag. Nu leder hon uppstartsbolaget Lead Biologics med annan affärsidé.

  • Solid X blåser av fusionen

    Det blir ingen fusion mellan konsultbolagen Solid X och Time People Group. Orsaken som anges i ett pressmeddelande är ”strategiska överväganden”. Men Rapidus vet mer.

  • Skånska bolagsfinalister

    AI, hållbarhet, analys och golf. Inom dessa områden verkar framtidens skånska succébolag. I alla fall om man ska tro juryn i Venture Cups regionfinal i syd.