Inom kort släpper Helsingborgsbaserade Dogtracks sin hundträningsapp på Android-telefoner. Därefter väntar en reklamkampanj i USA.
Appen används för att träna spårhundar. Användarna kan bland annat markera ut luktspår på en karta och dela med andra i appen. Efter den kommande lanseringen fungerar tjänsten, som finns på svenska och engelska, i både Apple och Android-produkter.
– Dogtracks har blivit en standard för de flesta brukshundsklubbarna i Sverige. Lärarna talar om för sina klasser att köpa vår app, säger Dogtracks medgrundare och vd Patrik Borneson.
Kampanjen i USA blir bolagets första, tillväxten har hittills varit organisk. Enligt Patrik Borneson har appen i dag ungefär 10.000 unika användare i månaden och bolaget omsätter 150.000 kronor i månaden.
Det är på senare tid som bolaget har fått upp spåret efter omsättning. Under hela det senaste räkenskapsåret, som slutade i april, omsatte Dogtracks knappt en halv miljon.
– I Sverige finns det ungefär en miljon hundar och vi har mellan 3.000 och 4.000 nya användare per år här. I USA finns det 70 miljoner hundar, så där borde vi kunna ligga på 200.000 nedladdningar per år, säger Patrik Borneson.
Emiliano Strauss