torsdag 21 november 2024

inloggad som

Så fick Malmö Eurovisionfinalen

Johan Hermansson, fritidsdirektör i Malmö Stad, fick uppdraget att leda Malmös pitch till SVT. Så gjorde han.

– Efter att Sverige vann i Liverpool insåg vi att nästa final kunde vara aktuell för Malmö, men vi väntade till SVT tog kontakt och frågade om vi var intresserade. Sedan fick vi ungefär två veckor på oss att svara på SVT:s specifikationer, säger Johan Hermansson.

Malmö konkurrerade med Stockholm och Göteborg om evenemanget, och enligt Johan Hermansson även med Örnsköldsvik.

På spel stod ett evenemang som senast det arrangerades i Malmö gav turistekonomiska effekter på cirka 200 miljoner kronor. Arenan hade cirka 88.000 besökare på föreställningarna och cirka 65.000 övernattande turister besökte evenemanget.

– Vi tog kontakt med alla aktörer som måste vara med på ett sådant här evenemang, det vill säga främst arenan, mässan och hotellen. Vi frågade om de var intresserade och alla gjorde tummen upp, eller snarare skrek rakt ut, fortsätter han.

Han satte ihop en grupp bestående av Karin Karlsson, ansvarig projektledare för Malmös värdskap för Eurovision 2013 och nu programchef på Malmö Live, Karin Mårtensson, vd för Malmö Arena samt Micael Nord, näringslivsdirektör i Malmö stad. Tät dialog hölls med Malmö hotellgrupp, en förening för hotellen i staden.

Att arenan uppfyller SVT:s krav stod klart från början. Att få garantera tusentals hotellrum med tio månaders varsel kan vara knivigare.

– Man kan jämföra med ett handbolls-VM som planeras tre år i förväg. Tio månader är en rätt kort tid i det här sammanhanget, säger Johan Hermansson.

Hur såg då den vinnande pitchen ut? Att Malmös läge med närheten till Köpenhamn, kommunikationer med tåg, Kastrup och Sturup, är optimalt är inte nytt för oss som bor i trakten. Det är däremot ofta en ögonöppnare för andra.

Antalet hotellrum angavs med enbart med hotell i Malmö och Lund som grund. Inga siffror saltades med närheten till Köpenhamn. Men att den extra kapaciteten finns tillgänglig anser Johan Hermansson är underförstådd av alla inblandade.

– Vi hade de hårda parametrarna på plats men jag tror att minst lika viktigt, och något som kanske fällde avgörandet, var mjukare värden. Vi pekade på ett tema kring en enad värld, något som både Eurovision och Malmö med sin mångfald står för. Vi kan till exempel ge alla tävlande delegationer en delegationsvärd som talar deras språk, 60 stycken.

– Jag tror det var den inneboende kraften i Malmö, och viljan och engagemanget kring evenemanget som fällde avgörandet. Det en fråga om stolthet i staden, men vi tror också det är viktigt för näringslivet och framtida företagsetableringar.

En semestrande vd för Clarion Malmö Live, Jens Lyckman, svarar på mail att hela hotellets kapacitet på 444 rum är vikt åt evenemanget från den sista veckan i april fram till finalen den 11 maj.

Thomas Ivarsson, vd på Scandic Triangeln, uppger i stort sett samma sak.

“Vi har blockat alla 221 rum för peakveckorna tills läget klarnar lite. Det finns ett litet överlapp med fotbolls-EM för flickor 17 år. Men fullt lär det bli hur som helst, säger han.

Gunnar Wrede

Johan Hermansson, fritidsdirektör i Malmö stad, fick uppdraget att leda Malmös pitch till SVT. Så gjorde han.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.