tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Så hittade uppstartsbolaget sin nisch

Uppstartsbolaget Herosight har letat efter rätt tillämpning för sina AR-glasögon med förstärkt verklighet. I ett samarbete med Helsingborgsbolaget Ecophon, som gör ljudabsorbenter, har Herosight till slut hittat sin nisch.

Tidigare har Malmöbaserade Herosight letat kunder inom träning av akutsjukvård samt utbildning inom industri och säkerhet. Nu planerar bolaget i stället att stödja andra företags säljprocess genom att visualisera produkter tillsammans med komplicerade fysikaliska fenomen. AR-verktygen består av mjukvara och digitala glasögon som adderar information i form av bilder, siffror och text till verkligheten.

– Vi är precis klara med första fasen av vårt tvååriga samarbete med Ecophon där vi levererat ett skräddarsytt AR-verktyg som visualiserar ljud i rummet. Projektet har gett oss inspiration att fortsätta utveckla en mer generell plattform för AR, som ska göra det enklare för bolag med komplicerade budskap eller produkter att visa fördelarna för sina kunder, säger Daniel Kindstrand, vd för Herosight, och fortsätter:

– Nu arbetar vi med att ta fram en programmeringsfri plattform för att säljande personal i tillverkande industri själva ska kunna skapa AI-driven XR. Vi har just börjat resa 750 000 euro för att utveckla en första säljbar SaaS-produkt.

XR är ett samlingsbegrepp för teknikerna AR – förstärkt verklighet, VR – virtuell verklighet och MR som är en mix av båda.

Ecophon, ursprungligen en grupp inom svenska Gullfiber som köptes upp av franska miljardkoncernen Saint-Gobain på 80-talet, väntar på att konkurrens ska ge billigare AR-glasögon.

– Herosight har byggt en applikation till oss anpassad för Microsoft Hololens som potentiellt har ett stort användningsområde. Vi skulle kunna låta våra säljare ta med sig AR-glasögon som stöd i säljprocessen. Man kan visualisera ljudenergi – se hur partiklar rör sig – och man står inne i scenen. Pedagogiskt ger det en mycket starkare effekt. Men Microsoft är ensamma på marknaden och vi väntar på billigare alternativ än de Hololens 2-enheter vi har på Helsingborgskontoret för kunder som kommer hit, säger Pierre Chigot, ansvarig för explorativ design på Ecophon.

Ecophons huvudkontor ligger i Helsingborg. Bolaget har över tusen anställda globalt.

Elisabet Ottosson

Herosight har länge letat efter rätt tillämpning för sina AR-glasögon. Nu har uppstartsbolaget till slut hittat sin nisch.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.