lördag 23 november 2024

inloggad som

Två öl per sekund & över 60 miljoner i vinst

En rörelsemarginal på 32 procent är något många bolag bara kan drömma om, men så lönsam är festivalen Sweden Rock. På fredagens Rapidusfrukost berättade festivalgeneralen Mats Natvig hur man gör hårdrock till en sedelpress.

Klicka här för att se mingelbilder från evenemanget. 

225.000 liter öl, eller två öl per sekund, säljs till omkring 50.000 besökare under fyra dagar på festivalen Sweden Rock i Norje utanför Sölvesborg. I år går evenemanget av stapeln den 7-10 juni med dragplåster som Mötely Crüe, Def Leppard, Deep Purple och Iron Maiden.

– En sådan här festival handlar i grund och botten om logistik. Man ska flytta på artister, utrustning, varor, mat, dryck och inte minst publik, sa Mats Natvig, ordförande i bolaget Sweden Rock, på fredagsmorgonen då han intervjuades av Jan Wifstrand för morginpigga Rapiusmedlemmar på Grand Hotel i Lund.

I fjol hade Sweden Rock en omsättning på 209 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 63 miljoner. Det är rekord hittills men Mats Natvig tror att det blir 15-20 procent mer i år. Så här bra har det dock inte alltid gått.

– Det krävs en musikentusiast för att starta något sådant här. Men efter en tid behövs det andra kvaliteter med ett mer strikt affärsmannaskap. Vi jobbar väldigt medvetet med prissättning, biljettkategorier, partnerskap och övrig försäljning, säger Mats Natvig.

Morgonens lärdom är alltså: Ur ett affärsperspektiv är det inte så stor skillnad på en rockfestival och vilken annan startup som helst. För att något ska uppstå från början krävs en entusiast, forskare eller uppfinnare. Men om det ska bli en lönsam affär behövs det ofta andra som tar över.

Sweden Rock majoritetsägs sedan 2016 av det amerikanskägda eventbolaget Live Nation. Frukostmötet hade Sparbanken Skåne som värd. 

En rörelsemarginal på 32 procent är något många bolag bara kan drömma om, men så lönsam är festivalen Sweden Rock. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Dags för årets 34:or

    Äntligen! Nu är årets lista klar med 34 företagare som är max 34 år – som ska få en eloge för flit, smarthet och framgång.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Räntebeskedet: “Det krävs mer”

    Dagens besked att Riksbanken sänker räntan med 25 punkter välkomnas av Skånes näringsliv. Men det räcker inte för att få igång ekonomin på allvar. Det framgår i en rundringning som Rapidus gjort.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Skånsk ekonomi i botten

    Skånsk ekonomi befinner sig i ett tufft läge och den som hoppas på bättre tider får vänta. Arbetslösheten ökar mer än i övriga landet, byggandet har stannat av helt och bolagskonkurserna har nått rekordnivåer. De framgår av en ny konjunkturrapport.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • AW med en offensiv försvarsindustri

    Saab flaggar för en möjlig expansion för ubåtsfabriken i Landskrona, utöver vad som tidigare kommunicerats. Det avslöjade Saabs vice ordförande Bert Nordberg på Rapidus AW med försvarsindustrin på onsdagen. Hela panelen ser stora skånska möjligheter inom försvar och säkerhet. Även för civila företag och startups.