fredag 22 november 2024

inloggad som

… som utmanas av lokal konkurrent

|  
|  

En av uppstickarna inom miljödataanalys, Malmöbolaget The Ontology Way, släpper första versionen av sin digitala plattform på marknaden. Den ska förenkla för medelstora och stora bolag att nå högt uppsatta klimatmål.

– Vi skiljer oss jämfört med andra företag som erbjuder miljödataanalys genom att inte fokusera på rapporteringen per se, utan på att hjälpa verksamheter att nå sina klimatmål. Då behöver företagen andra förmågor, såsom att simulera process- och produktförbättringar, engagera värdekedjan i gemensamma mål och förbättringsinitiativ, men även ha en väldigt flexibel datainmatning. Bolagen kan utgå från de övergripande analyserna och sedan gräva djupare där de har sina största utsläpp för att få mer detaljerad data, säger Tove Nilstun, bolagets vd och medgrundare.

Bolagets första kunder – Polestar, Nelly.com, Bubbleroom och Envirotainer – har hjälpt till att utveckla plattformen.

I oktober tog bolaget in 2,5 miljoner kronor i en nyemission från bland andra Mincs tidigare vd Jeanette Andersson och miljökonsultbolaget 2050 Consulting i Stockholm, som även är medgrundare.

– Med kapitalet klarar vi oss under 2023, då vi även förväntar oss att få in nya kunder, säger Tove Nilstun.

Elisabet Ottosson

En av uppstickarna inom miljödataanalys, Malmöbolaget The Ontology Way, släpper första versionen av sin digitala plattform på marknaden. Den ska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.