En av uppstickarna inom miljödataanalys, Malmöbolaget The Ontology Way, släpper första versionen av sin digitala plattform på marknaden. Den ska förenkla för medelstora och stora bolag att nå högt uppsatta klimatmål.
– Vi skiljer oss jämfört med andra företag som erbjuder miljödataanalys genom att inte fokusera på rapporteringen per se, utan på att hjälpa verksamheter att nå sina klimatmål. Då behöver företagen andra förmågor, såsom att simulera process- och produktförbättringar, engagera värdekedjan i gemensamma mål och förbättringsinitiativ, men även ha en väldigt flexibel datainmatning. Bolagen kan utgå från de övergripande analyserna och sedan gräva djupare där de har sina största utsläpp för att få mer detaljerad data, säger Tove Nilstun, bolagets vd och medgrundare.
Bolagets första kunder – Polestar, Nelly.com, Bubbleroom och Envirotainer – har hjälpt till att utveckla plattformen.
I oktober tog bolaget in 2,5 miljoner kronor i en nyemission från bland andra Mincs tidigare vd Jeanette Andersson och miljökonsultbolaget 2050 Consulting i Stockholm, som även är medgrundare.
– Med kapitalet klarar vi oss under 2023, då vi även förväntar oss att få in nya kunder, säger Tove Nilstun.
Elisabet Ottosson