Dataspelsbolaget Frogsong Studios ökar vinst och omsättning, trots att spelsläpp inte stått i fokus. Framgången för bolaget kommer från något oväntat håll.
– Det som blev vårt stora lyft var att vi jobbade med Luftfartsverket kontinuerligt under tre år, då vi gjorde grafiken för en lufttornssimulering. Det har lett till att vi även fått jobba med Saab, säger Stefan Jonsson grundare och vd för Frogsong Studios.
– Simulatorjobben är en sidoverksamhet men överlag betalar spelbranschen mycket mindre än industrin. Om man vill tjäna pengar utanför spelbranschen, finns det en större finansiell uppbackning där, säger han.
Bland annat har bolaget gjort grafik till Herosight, som jobbar med med storskaliga katastrofscenarier. Även inom medicinteknik finns det behov av simuleringar och utbildningsmaterial.
– Det var ett spår vi övervägde men passionen vann över pengarna. Hade vi haft tid och lust hade vi kunnat starta ett nytt bolag som bara sysslade med industriella tillämpningar, säger han.
Bolaget bildades av några klasskamrater på spelutbildningen Assembly Studios 2014 och släppte sitt första spel 2016, förra året landade omsättningen på 4,2 miljoner kronor.
– Vi har jobbat nära med Coffee Stain Studios som är en stor spelförläggare här i Sverige. Där har vi varit en studio att hyra vid behov och det är där den stora tillväxten ligger, säger han.
Där utvecklar de spelen men förläggaren äger ip:n, det imaterialrättsliga ägarskapet.
Frogsong Studios har även släppt två egna spel med mer blygsamma försäljningssiffror. Bolaget har gått från sex till 15 heltidsanställda de senaste fem åren.
Mette Carlbom