Life Finder satsar på att kommersialisera sina klädsensorer i början av året. I januari påbörjas tidigare uppskjutna tester. Lundabolagets mål är att gå med vinst om två år.
IoT-bolaget sysslar med säkerhetsteknik där sensorer fästs på kläder eller utrustning. Den ska fungera där annan teknologi brister, vid bränder eller ute till havs. Den ska både kunna lokalisera personal vid katastrofer och rapportera avvikelser i till exempel temperatur. Nu börjar Life Finder tester med tre olika brandstationer i Sverige och en utomlands, där ska tekniken testas vid skogsbränder.
– Vi ska även dra igång en pilot med brandmän och ambulanspersonal i Nederländerna, säger Anders Schening, vd för Life Finder.
Bolaget har med hjälp av samtliga nuvarande ägare samlat in 2,2 miljoner kronor som ska räcka för de kommande månaderna. I mars räknar de med en större investeringsrunda där de vill få in upp till ytterligare 6 miljoner kronor.
– Investeringsrundan är till kommersialiseringsfasen, med kostnader för certifiering och mekanik. Vi ska bygga teamet och lägga till kompetenser. Vi siktar på att vara lönsamma 2024, säger Anders Schening.
Mette Carlbom