Malmöbolaget Simply No Waste har sedan sin första produktlansering i våras etablerat sig på 28 restauranger. Nu gör bolaget sig redo att lansera sin andra produkt baserad på extrakt från avokadokärnor.
Simply No Waste samlar in avokadokärnor från restauranger och caféer för att utvinna näringsextrakt och sedan sälja tillbaka en produkt till restaurangerna. I nuläget har bolaget 28 kunder i Malmö, Helsingborg och Köpenhamn. I somras lanserades bolagets första dryck och om ett par veckor kommer bolagets andra produkt, en kolsyrad dryck riktad mot restauranger.
– Om två till tre veckor ska vi lansera nästa produkt, det blir en kolsyrad avokadodryck till restauranger, säger vd:n Arash Sabet, som grundat bolaget tillsammans med Tina Johnsson Sabet.
Han betonar att bolagets fokus i första hand inte är att utveckla drycker, utan snarare ett livsmedelsteknikbolag. Idén är att använda restprodukter från mat- och jordbruksindustrin till nya förädlade produkter i en cirkulär modell, men det behöver inte uteslutande vara drycker.
– Vi hade ett spansk dryckesföretag som kontaktade oss, men vi vill inte binda upp oss till att enbart jobba med drycker, vilket det skulle innebära, säger Arash Sabet.
Bolaget har dock planer för ytterligare en vätskebaserad produkt, som ska komma under nästa vår och riktas mot nya branscher.
– Vårt första mål är resehandeln och att sälja på flygplatser i Europa, det andra är att sälja på apotek, säger han.
I dag jobbar åtta personer i bolaget, som sitter på Minc i Malmö och även får stöd av Krinova i Kristianstad. Själva utvinningen görs i samarbete med avdelningen för livsmedelsteknik vid Lunds Tekniska Högskola.
Mette Carlbom