Det börsnoterade fintechbolaget Plexian startar tillsammans med Stockholmsföretaget CashButler ett nytt dotterbolag, PlexChain, för att utveckla en teknik som skapar digitala valutor. Dessa kan sedan användas i de olika lojalitetsprogram som Plexian utvecklar åt sina kunder.
– Vi gör inte en enda digital valuta utan utvecklar en teknologi som kan skapa många olika digitala valutor. Genom att till exempel integrera dem i Plexians lojalitetsplattform Edge så kan kunderna ersätta sina bonuspoäng med en riktig digital valuta, säger PlexChains vd Johan Ljungström till Rapidus.
Hela CashButlers verksamhet, med såväl patent som personal, förs in i PlexChain. Plexian har dock en option på att ta över hela det nya företaget, säger Plexians vd Staffan Mattson.
– Att detta blev ett joint venture med CashButler beror på att de redan hade tekniken och patenten så vi kunde få en rivstart. Nu blir PlexChain ett rent teknikbolag som levererar en white label-lösning och administrerar plattformen åt alla som vill sätta upp sin egen digitala valuta, säger han.
Tekniken ska först testas tillsammans med olika partners för att slipa på tillämpningarna med digitala plånböcker och olika egenskaper för olika kunder. Gemensamt för valutorna är dock att de alla ska ha en låst växelkurs till en vanlig valuta, till att börja med svenska kronan.
– Det är ingen kryptovaluta vi skapar utan en separat betalräls utanför bankernas system. I teorin skulle Försäkringskassan kunna betala ut via vårt system så att pengarna kan användas till hyra, livsmedel, apotek och annat nödvändigt, men spärra betting, alkohol och annat onödigt. Vi har kommit ganska långt och räknar med att starta flera test i olika sektorer och bolag under 2022, säger Johan Ljungström.
Niclas Lindstrand