måndag 15 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nytt kapital i skånska ryggsäckar

|  
|  

Ryggsäckstillverkaren IamRunBox inleder en finansieringsrunda i hopp om att få in sex miljoner kronor för att stärka sitt varumärke och marknadsföra sin nya kollektion. Leveransproblem, inställda sportarrangemang och Brexit har satt käppar i hjulet för bolagets tillväxt, berättar vd Kirill Noskov.

– Vi har förlorat Storbritannien, som var en av våra största marknader. Det har också varit förseningar med våra leveranser från Asien, vilket gör att vi har varit tvungna att vänta med lanseringen av vår nya kollektion, säger han till Rapidus.

Sedan augusti har bolagets omsättning ökat månad för månad och siktet är fortfarande inställt på börsintroduktion inom två år.

– Vi har förlorat 7-8 månader av det här året och det har naturligtvis påverkat vårt resultat. Men vi är på väg tillbaka och tror på en stark tillväxt framåt. Vi hoppas vara tillbaka på den brittiska marknaden i början av nästa år, säger Kirill Noskov.

IamRunBox tillverkar exklusiva sportryggsäckar gjorda av återvunnen plast. Ryggsäckarna säljs via återförsäljare i ett fyrtiotal länder. Nyligen blev IamRunBox medlemmar i Scandinavian Outdoor Group, en sammanslutning som syftar att stärka skandinaviska varumärken inom friluftssektorn. IamRunBox är även global partner till världsmästerskapen i sporten swimrun.

– Medlemskapet i Scandinavian Outdoor Group öppnar för stora möjligheter på retailsidan. Alla märken som är med, som Fjällräven och Peak Performance, satsar stort på hållbarhet och jag tror att det var just vår hållbarhetsprofil som gjorde att vi blev ett av gruppens märken. Vi hoppas på att avsluta året med positiva siffror och satsar stort i Tyskland, USA och Kanada, säger Kirill Noskov.

Sara Nkwe Assarsson

Ryggsäckstillverkaren IamRunBox inleder en finansieringsrunda i hopp om att få in sex miljoner kronor för att stärka sitt varumärke och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Starkt Beijer Ref trots kyliga tider

    Värme- och kylgrossisten Beijer Ref visar en stark tillväxt i både omsättning och resultat för det första kvartalet 2025. Aktien sticker på börsen efter torsdagens rapport.