IT-företaget Crunchfish fick för ungefär ett år sedan ett patent beviljat för sin nya satsning på hantering av matavfall och har sedan dess börjat affärsutveckla segmentet Food Waste. Nu har dock patentet dragits tillbaka efter klagomål från Svensk Dagligvaruhandel.
– Det är självklart jättetråkigt att lägga ner just den här delen, men det är bara att inse faktum att idén inte var så unik som vi trodde. Detta har varit ett udda inslag för oss, och det har därför varit viktigt att ta ett snabbt beslut att lägga ner, säger Joachim Samuelsson, vd på Crunchfish.
Svensk Dagligvaruhandel menade att patentet inte borde getts ut från början.
– Den huvudsakliga anledningen är att den produktmärkning med individuell varuinformation för rabatter som jag kom med redan fanns för just det ändamålet, säger Joachim Samuelsson.
Nu kommer Crunchfish i stället fokusera på bolagets huvudaffär runt offline-betalningar.
– Fokus är att vi nu är i dialog med stora spelare i Indien och i dag är produkten redo att integreras, vilket är nytt för i år.
Julia Eriksson