fredag 22 november 2024

inloggad som

Alkoholfria danska cocktails till Sverige

|  
|  

Danska The Syrup Company gör sig redo för den svenska marknaden efter att affärsänglar i nätverket DanBan i mars investerade 5,2 miljoner danska kronor tillsammans med statliga Vækstfonden.

Med en biologisk innovation på den alkoholfria dryckesmarknaden har The Sirup Company erövrat många av de danska restaurangerna. Mycket tack vare att de från början kom in på kända restauranger, som Aamanns, No.2 och TRIO – samt kaféer, barer och hotell. Sedan dess har Irma-koncernens lyxiga stormarknader börjat sälja bolagets alkoholfria drycker, som används bland annat till cocktails. 

Bolaget använder bland annat rester från produktion av ättika och de samarbetar nu med Teknologisk Institut för att förnya förpackningen.

– Sverige är nu i pipelinen som grannmarknad. Vi vill skapa ett erbjudande för svenska kunder innan vi satsar stort på Sverige. Vi förbereder allt under tredje och fjärde kvartalet och förväntar oss att vara klara i Sverige första kvartalet 2022, säger Patrik Drobny, grundare och vd, till Rapidus.

The Syrup Company startade 2018 och deltog 2019 i Ikea Bootcamp som en av 18 utvalda startups från 1118 sökande från hela världen. Covid-19 försenade Ikeas uppstartsprogram, men inte företaget. I februari 2020 hade bolaget 110 danska restaurangkunder – nu har de 170 utöver Irma-kedjan. 

Kapitalet i den aktuella emissionen ska främst gå till försäljning och marknadsföring. Företagets bas ligger i Rødovre, en förort till Köpenhamn, men produktionen har har hittills flyttat runt. 

– Nu letar vi igen efter en större produktionsplats. Vi har också tillräckligt med kapital för att anställa mer än de fyra fasta vi är nu, men vi vill inte misslyckas genom att expandera för snabbt, säger Patrik Drobny.

I och med den snabba tillväxten räknar The Syrup Company inte med svarta siffror i slutet av året. Organisationen leds av Frederik Selvang, som har erfarenhet från tidigare framgångsrika startups som Soundboks och Paralenz. Försäljning och affärsutveckling ansvarar vd Patrik Drobny för och bioteknikern Roberto Ferro är utvecklingschef. 

Keld Broksø

Danska The Syrup Company gör sig redo för den svenska marknaden efter att affärsänglar i nätverket DanBan i mars investerade […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad