OptiCept har sedan i våras ett samarbete med Axfood och Dagab för att förlänga hållbarheten på rosor och minska svinnet av snittblommor. Nu inleds ett samarbete i Storbritannien med MM Flowers, en av världens största blomaktörer. Detta efter en sommar späckad med nya samarbeten med bland annat tillverkare av vin och olivolja.
– MM Flowers öppnar dörren till samarbeten med de stora dagligvarukedjorna, med aktörer som som Tesco och Marks & Spencer. Vårt blomsterprojekt är nära ett genombrott, säger Ulf Hagman, OptiCepts styrelseordförande.
OptiCept har gjort tusentals tester i Lund för att verifiera att produkten funkar. Liknande tester görs nu i England av ett oberoende testinstitut och blir det goda resultat har företaget en kvalitetsstämpel. OptiCept skickar en maskin som utför behandlingarna på blommor under tolv veckor.
– Det är extremt intressant för oss eftersom kedjorna är högt ansedda i världen, säger Ulf Hagman.
OptiCept är en sammanslagning av Lundabolagen Arc Aroma och Optifreeze. Fusionsplanerna offentliggjordes i vintras och genomfördes i maj, då bolaget bytte namn till Opticept Technologies.
Förutom blommor så fokuserar OptiCept även på livsmedel och framförallt olivolja. Tekniken går ut på att använda elektriska fält för att ta död på mikroorganismer i livsmedelsproduktion. Hållbarheten ökar, samtidigt som fler näringsämnen bevaras och effektiviteten i produktionen förbättras, enligt Ulf Hagman.
– Vi har på kort tid tagit hem två beställningar från franska olivoljeproducenter, och inlett samarbete med en spansk olivoljeproducent och en fransk vinproducent. När det kommer till olivoljan så utökar vi utvinningen och förbättrar kvaliteten, näringen och färgen.
Julia Eriksson