lördag 23 november 2024

inloggad som

Ryggsäckstillverkare siktar på börsen

Den Lundabaserade ryggsäckstillverkaren IAmRunBox siktar på att ta in 25-30 miljoner kronor i en ny investeringsrunda för att stärka sitt varumärke och etablera sig på marknaderna i Tyskland, Storbritannien, USA och Kanada. Inom två år satsar Active Trend Sverige, bolaget som ligger bakom varumärket IAmRunBox, på börsnotering, berättar vd:n Kirill Noskov.

– Vi har ägnat fyra år åt att utveckla våra produkter och bygga ett varumärke. Nu är det dags att komma fram ur skuggan, vi är fortfarande relativt okända på den svenska marknaden, säger han.

Kirill Noskov startade IAmRunBox som en hobbyverksamhet 2005. Tio år senare bestämde han sig för att sadla om till heltidsentreprenör och grundade bolaget Active Trend. I dag har bolaget ett kombinerat kontor och konceptbutik i centrala Lund och omkring tio anställda. Ryggsäckarna säljs i ett fyrtiotal länder

– Vår vision är att tillverka ryggsäckar som uppmuntrar till an aktiv livsstil. Målgruppen är inte bara löpare utan även unga, kreativa entreprenörer som cyklar till kontoret eller affärsresenärer som vill kunna packa sportkläder eller sticka ut och segla innan de kliver på tåget, säger Kirill Noskov.

I början på nästa år släpper bolaget en provkollektion med 400-500 ryggsäckar utrustade med GPS, solcellsdrivna LED-lampor och mobilladdare som har tagits fram i samarbete med Sigma Connectivity. Ryggsäcken har även en funktion där användaren kan se hur mycket de minskar sitt koldioxidutsläpp genom att cykla eller springa till jobbet, jämfört med bil eller kollektivtrafik.

– Det är inget vi kommer att tjäna några större summor på, men det går i linje med vår hållbarhetsprofil. Vår värld blir allt mer uppkopplad och vi vill vara först på bollen vad gäller den smarta ryggsäcken. Vi tittar även på ett bättre alternativ till Ikeapåsen, som kommit att bli en populär bärlösning för triatleter, säger han.

Sara Nkwe Assarsson

Den Lundabaserade ryggsäckstillverkaren IAmRunBox siktar på att ta in 25-30 miljoner kronor i en ny investeringsrunda för att stärka sitt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.