söndag 24 november 2024

inloggad som

Fallskydd för rollatorer lanseras i Malmö

|  
|  

Rollatorn utvecklades i Sverige för 40 år sedan och har nästan inte förändrats sedan dess. Nu lanserar Medeonbolaget Brillianze ett fallskydd, RolloGuard, som automatiskt stannar rollatorn efter några få centimeter när den detekterat en farlig hastighetsökning.

– Uppfinningen gjordes av min pappa Sten-Thore Zander som var urmakare. Den är patenterad och genial, men faktiskt ganska enkel. Det fina med uppfinningen är att den är oerhört mångsidig, den kan användas på allt från små fiskerullar till stora godstågsvagnar, säger Patrik Zander, som i dag driver bolaget tillsammans med två anställda.

Tekniken bygger på en transversor som på helt mekanisk väg detekterar förändringar i rotationshastighet och applicerar en omedelbar broms. Det första användningsområdet för tekniken var att förhindra trassel på fiskerullar, en produkt Brillianze hade för avsikt att introducera på marknaden. Branschen visade stort intresse, men bolaget hade svårt att hitta finansiering. Sedan dess har tekniken anpassats till rollatorhjul och blivit godkänt som tillbehör till rollatorer av det danska märket Mobilex.

Det nya hjulet med fallskydd i navet lanseras nu och marknadsförs i Brillianzes säljbolag Rolloguard. Patrik Zander säger att bolaget ska ta in runt tio miljoner kronor i externt kapital i höst.

– Vi har som mål att detta ska vara en obligatorisk standard för rollatorer om fem till tio år, och har därmed mycket påverkansarbete framför oss gentemot sjukvård, fysioterapeuter, myndigheter och försäkringsbolag, säger Patrik Zander.

Elisabet Ottosson

Rollatorn utvecklades i Sverige för 40 år sedan och har nästan inte förändrats sedan dess. Nu lanserar Medeonbolaget Brillianze ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.