Kort sagt: Gigantiska Amazon hotar regionens e-handel. Vi kan gå från lokala distributörer och företag till en monopolistisk, ogenomskinlig marknad i strid med sociala värderingar och rättigheter. Decembers kulmination av e-handel kan dock ha fått ner monopolet för räkning – om än tillfälligt.
Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör
Den explosiva ökningen av regionens e-handel började några månader in i coronakrisen och kulminerade under julhandeln i december. Företagens digitala försäljning har aldrig varit viktigare med rekordmånga nyöppnade onlinebutiker. DanDomain är Danmarks största närbutiksleverantör med över 6.000 webbutiker och deras antal nya onlinebutiker är på index 228 från mars till november 2020 jämfört med 2019. Ökningen förväntas fortsätta. Enligt Dansk Erhverv Digital Handel kommer 2020 års nettoomsättning vara 150 miljarder danska kronor jämfört med 146 miljoner 2019. Trots att försäljningen av resor går på knäna. Under första halvåret 2020 ökade dansk e-handel med fem procent till 74,7 miljarder.
Men ett företag med gemensamma distributörer över sundet, som statliga PostNord eller privata Bring, eller lokala nätbutiker kan inte hänga med gigantiska Amazon internationellt. En svensk Amazon-plattform öppnade i oktober 2020. I Danmark finns ”bara” en anslutning till Amazons logistikcenter i Hamburg 50 kilometer från gränsen. Ryktet säger att även en dansk Amazon-plattform är på väg. Därför är det nu viktigt att fokusera på varumärkesbyggande, precision och kundrelationer. En stabil, motståndskraftig kundbas är det enda försvaret mot Amazon.
Tajmingen är bra. Dansk och svensk e-handel har aldrig varit starkare. Många företag har gjort om affärsmodellen och stärkt sin digitala försäljning – även över sundet.
Senast kom den svenska leveranstjänsten Instabox till Köpenhamn i maj 2020. År 2021 ska hela Danmark täckas av Instabox. Sedan 2015 har Instabox tredubblat sin omsättning och täcker 85 procent av Sverige. Den goda nyheten är det finns utrymme för ännu mer tillväxt.
Studier visar att de skandinaviska marknaderna för e-handel är mer omogna är brittiska, nordamerikanska och kinesiska. Men Amazon i Skandinavien kan sakna ner den lokala tillväxten om den inte kan stå emot trycket. Det är därför de lokala och regionala rekorden från december är viktiga. Danska Wupti har redan expanderat så att alla danska nätbutiker kan sälja varor från deras sajt. Amazons dominans beror på miljontals kunder, avancerad logistik och låga priser. Amazon kan enkelt erövra nya marknader som ett redan känt varumärke: 91 procent av danskarna känner till Amazon.
Danska och svenska e-handelsföretag får därför inte slöa i viloläge efter rekordmånaden. Av hänsyn till sig själva – och kunderna. De får det svårt att leva med danska EU-konkurrenskommissionären Margrethe Vestagers ständiga varningar om Amazons skatteflykt. Och fackföreningarnas kritik mot Amazons underbetalning och arbetsförhållanden. Bloombergs kritik av Amazons dataövervakning. New York Times avslöjande av Amazons återförsäljning av plagierade produkter. Monopoltrenderna är tydliga: år 2020 låg 38 procent av all e-handel i USA på Amazon. Men har coronakrisens framgångar för den lokala och regionala e-handeln gjort att Amazons slutgiltiga offensiv skjutits upp?
Den internationella konsultfirman Boston Consulting Group (BCG) har just bedömt att Amazon inom fem år har 5-10 procent av den nordiska e-handeln. Det är en lägre uppskattning än 2018, då BCG uppskattade att Amazon skulle ha cirka 20 procent. Men Amazon är oförutsägbart. Med ett marknadsvärde på 10.000 miljarder danska kronor (fyra gånger Danmarks BNP) kan de övervinna allt motstånd i Danmark och Sverige.
Musklerna inkluderar grundaren Jeff Bezos som är världens näst rikaste man (efter Elon Musk) – samt en miljon anställda och logistikcenter på över 175 platser runt om i världen. Hotet har lett till att den svenska regeringen uppmanat Konkurrensverket att följa utvecklingen inom landets e-handel. Resultatet kommer inte förrän den 30 september.
Rapidus teori är att tillverkare och varumärken kan skörda kortsiktiga fördelar från Amazon (tills de pressas ner ännu mer i pris). Därför är det en bättre strategi att kämpa tillsammans med återförsäljare och ge Amazon motstånd genom att bli så starka att det inte blir värt för Amazon att försöka driva lokala företag och distributörer ut ur online-shoppingen. Klockan är fem minuter i tolv.