Kassacentralens dotterbolag TrueApp och TruePay lanserade sina betalningslösningar för restauranger bara månader innan pandemin bröt ut. Tack vare restriktionerna ligger de nu långt över förväntningarna för första året och har nya lösningar på väg ut.
– Dels hanterar vi redan mer än 30.000 takeaway-beställningar i månaden vilket är långt över förväntan för vårt första år. Corona är så klart en stor anledning då vi verkligen kan hjälpa restaurangerna i deras omställning. Därför har det varit enkelt att komma ut på marknaden. Det som är intressant är att det är både mindre restauranger och pizzerior som hoppat på tåget, men även finare restauranger som Atmosfär och Escama. Den typen av ställen trodde vi aldrig skulle börja med takeaway för ett år sedan men i dag tvingas de anamma det för att överleva, säger Henrik Sellehed.
Han är vd i TrueApp och TruePay, utvecklingschef och huvudägare på Kassacentralen samt en av 34orna som Rapidus och PwC presenterade förra veckan. Kassacentralen är alltså moderbolaget i företagsgruppen och utvecklar kassasystemet TruePos. Dotterbolagens verksamheter var från början tilläggstjänster till systemet men knoppades av när lösningarna öppnades för andra system.
– Men för kunderna blir det så klart mycket bättre med helhetslösningen, inklusive TruePos som bas, säger Henrik Sellehed.
TrueApp utvecklar appar som kan kopplas på systemet, vilket till exempel möjliggör att betalda beställningar från kunder genom en app kan gå direkt in kassan och bokföringen. Nu lanserar de även en ny funktion där kunder beställer, tar sig till restaurangen och meddelar när de är utanför varpå personalen kan gå ut med maten.
– Allt för att slippa köbildning inne i restaurangen i dessa coronatider. Gästen slipper även problemet med att hitta parkeringsplats. Vi märker av ett väldigt stort intresse från restaurangerna för den här funktionen och alla vi har nämnt det för vill aktivera funktionen omgående då det är en helt ny typ av service till gäster, säger Henrik Sellehed.
Kassacentralens andra dotterbolag, TruePay, fokuserar istället på hårdvara och lanserade för ett år sedan en kombinerad beställnings- och betalningsterminal. De har hittills sålt cirka 1.000 stycken vilket enligt Sellehed också är över förväntningarna innan pandemin.
Bolagsgruppens totala omsättning kommer i år landa på mellan 55 och 60 miljoner kronor, jämfört med 35 miljoner förra året. Nästa år är planen att fortsätta med organisk tillväxt och lansera nya lösningar för restauranger. Först ut blir att knoppa av och lansera ett bokningssystem.
– Vi går mot att bli en helhetsleverantör för restauranger.
Emiliano Strauss