torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Paindrainer lanserar sin app

|  
|  

Paindrainer släpper i dag sin digitala AI-baserade smärtcoach i Sverige. Samtidigt håller Lundabolaget på att ta in upp till 20 miljoner kronor från befintliga och nya ägare inför den stundande lanseringen i USA.

– Vi planerar för en lansering i USA under nästa år och ser lanseringen i Sverige som en pilotlansering. Vi vill använda den för att kratta i manegen, lära känna marknaden, användarna och till exempel testa vilka mediastrategier som fungerar, säger Paindrainers vd Anki Malmborg Hager till Rapidus.

Paindrainer har tagit fram en app för personer som lider av kronisk smärta. Användaren fyller i information om sina aktiviteter och svarar på frågor när smärtan uppstår, varpå appens AI-algoritmer kan upptäcka mönster och hur olika aktiviteter påverkar smärtnivån. Den kan även ge förslag på aktiviteter baserat på varje enskild användares data.

Appen har utvecklats i samarbete med smärtkliniker, psykologer, fysioterapeuter och smärtpatienter. Idén kom från grundarna professor Carl Borrebaeck – som även ligger bakom Nasdaq-noterade Immunovia, Alligator Bioscience och Senzagen – hans forskningskoordinator dr Maria Klement och IT-entreprenören Göran Barkfors.

Hittills har bolaget tagit in cirka 13 miljoner kronor sedan starten från investerare som Kappahls förre vd Christian W Jansson, Mats Leiflands Vasaåsen konsult och Christer Arvidsons Delcea. Nu ska bolaget ta in upp till 20 miljoner för att finansiera bolagets lansering i USA nästa år.

– Många av de befintliga ägarna har redan gått in, vi har säkrat runt hälften. Det hade varit väldigt positivt att få in de pengarna nu så vi helt kan fokusera på att göra affärer, säger Anki Malmborg Hager.

Emiliano Strauss

Paindrainer släpper i dag sin digitala AI-baserade smärtcoach i Sverige. Samtidigt håller Lundabolaget på att ta in upp till 20 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.