Efter fjorton månader har Lundabaserade Zaplify, med kontor i Stockholm och snart även i Polen, skapat en stark organisk tillväxt. Deras kundrekryteringstjänst får ständigt nya användare, utan att bolaget gjort väsen av sig.
– Vi har kört helt egenfinansierat och köttat på i mörker och tystnad. Nu händer det grejer, vi får två till tre nya kunder i veckan och drar in nästan 300.000 i månaden, säger Oscar Collins, vd på Chacha group, företaget bakom Zaplify.
Han grundade bolaget i år tillsammans med Kevin Östlin, båda födda 1997. De har dock drivit verksamheten i ungefär ett år via sina enskilda firmor och utvecklat Zaplify. Det är en tjänst som hjälper företag hitta potentiella kunder och ta kontakt med dem. Förra veckan landade de sin första koncernkund i telekom- och nätverksleverantören SES med bas i Luxemburg. Enligt Oscar Collins kan verktyget även användas till personalrekrytering.
– Vi försökte göra det simpelt och avskalat, det var en viktig del av vår idé. Tjänsten kan hitta relevanta individer och även nå dem via LinkedIn eller email, allt är automatiserat. Vem som helst kan enkelt sätta ihop ett personligt flöde så att det blir ens eget konto som kontaktar individerna, säger Oscar Collins.
Bolaget växer med 15 procent i månaden och har åtta anställda, inklusive grundarna som nu söker en säljchef som kan hjälpa dem skala upp. Omsättningen 2020 kommer att landa uppemot 2,5 miljoner kronor. Oscar Collins förväntar sig att det tar ännu mer fart när nya kunder nu kan ansluta sig på egen hand via hemsidan.
Emiliano Strauss