söndag 6 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skräddarsydd öl lanseras på nätet

Skelderwikens Brygghus i Ängelholm vill digitalisera ölbranschen och lanserar möjligheten att beställa sin egen ölsort med personliga etiketter direkt på nätet. Företaget gör nu en nyemission för att utveckla den digitala plattformen MyBeerify och marknadsföra tjänsten internationellt.

– Branschen är väldigt traditionell, man jobbar med manuella processer och försäljning. Med vår bakgrund inom IT ser vi en möjlighet att digitalisera ölbranschen. Fokus har legat på storkunder, men det stora jobbet är att guida kunden genom processen. Med en digital plattform kan den automatiseras tillräckligt för att leverera till olika företagsevent men även till en hemmafest, säger Olof Christensson, vd för Skelderwikens Brygghus.

Han är även vice VD på IXX IT-Partner som han äger och driver tillsammans med sina två bröder och sin mamma, grundaren Monika Christensson. Hon är också aktiv i Skelderwikens Brygghus och styrelseordförande i Ängelholms Näringsliv. Den digitala plattformen MyBeerify finns ute hos pilotanvändare nu och ska lanseras brett i Sverige under nästa år. Här sker dock all försäljning av starköl förstås genom Systembolaget.

– 2022 planerar vi att ansluta våra första samarbeten med bryggerier i andra länder. MyBeerify ska fungera  som ett franchisekoncept med flera mikrobryggerier på lokala marknader som levererar till sina kunder. Då får man en klimatsmart lösning för transporter och kan handla lokalt på en digital plattform, säger Olof Christensson.

Bland kunderna som redan beställt sin egendesignade öl märks Koenigsegg, Rögle och Norrvikens Trädgårdar. För en helt egen öl, inklusive att bestämma smaken, är det dock även i fortsättningen större volymer som gäller.

– Kunden kan välja mellan sju olika sorter, men för en egen bryggning när man vill ha sin egen speciella smak så pratar vi om större volymer. Vi har i vår färdplan för MyBeerify att erbjuda egen bryggning på ett digitalt sätt och där vi ska göra detta möjligt även för mindre volymer. Först kommer vi att erbjuda detta till våra blivande delägare, säger Olof Christensson.

Niclas Lindstrand

Skelderwikens Brygghus i Ängelholm vill digitalisera ölbranschen och lanserar möjligheten att beställa sin egen ölsort med personliga etiketter direkt på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.