söndag 24 november 2024

inloggad som

Skånska profiler bygger miljövänlig elbilsladdare

EpinovaTech utvecklar en snabbladdare för elbilar med energibesparingar och med en teknik som kan skalas upp för massproduktion. Nästa år ska laddaren vara ute på marknaden.

– Vad vi vill göra är samma sak som LED-lampor har lyckats med. Där har energianvändningen reducerats med 80 procent, detsamma vill vi göra med elbilsladdare, säger Martin Olsson, vd på EpinovaTech.

Han är doktor i teoretisk kemi och har bland annat arbetat med nanoteknik i flera skånska uppstartsbolag. Nu driver han, tillsammans med Sentian AI:s Martin Rugfelt och Volito-veteranen Sven Holmgren, bolaget EpinovaTech som är baserat på hans forskning.

I alla laddare sker värmeförluster då en del av energin försvinner ut som värme. För elbilsladdare ligger det på cirka fem procent, enligt Martin Olsson. EpinovaTechs laddare är baserad på galliumnitrid, ett material som används i bland annat LED-lampor och datachip. Galliumnitrid leder ström snabbt vilket leder till minskade energiförluster.

– Vi har kommit på ett sätt att massproducera det här mirakelämnet. Vi har lyckats göra en produktion som går att göra skalbar. Det har varit problemet som tidigare hindrat kommersialisering.

Bolaget sysselsätter ett tiotal personer och producerar i nuläget skivor av galliumnitrid som ska levereras till kunder nästa år.

– Enligt plan ska vi också ha en prototyp av snabbladdaren klar om några månader och börja producera den under nästa år, säger Martin Olsson, som också uppger att de för diskussioner med olika elbilstillverkare.

Mette Carlbom

EpinovaTech utvecklar en snabbladdare för elbilar med energibesparingar och med en teknik som kan skalas upp för massproduktion. Nästa år […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.