Färre affärsresor och fler digitala lösningar är framtiden för rekryteringsbranschen enligt Rapidus rundringning. Förändringen påbörjades redan innan coronakrisen, men har påskyndats av pandemin. Branchorganisationen Kompetensföretagen (Almega) är dock försiktig med att sia.
– De tankarna är precis i sin linda, det är fortfarande fokus på ren krishantering. Extremt mycket handlar om att försöka hantera den dramatiska nedgången i våra branscher och se till att företagen överlever. Om vi sen får en stabil återgång i ekonomin som gör att vi kan växa och utvecklas mer, det vet ingen, säger Patrik Eidfelt, Kompetensföretagens förbundsdirektör.
Hans personliga reflektion är att olika arbetssätt kommer att förändras. Men han tror att det kommer handla om digitala lösningar som kompletterar det personliga mötet, snarare än ersätter det.
– Förändrade arbetssätt ser man också i vanliga lågkonjunkturer och jag är övertygad om att våra branscher kommer att utvecklas. Men det är ännu för tidigt. En utmaning för våra medlemsföretag i den digitala miljön är att knyta nya kundkontakter och nya affärer, säger Patrik Eidfelt.
Flera av rekryteringsbolagen som Rapidus varit i kontakt hade redan påbörjat den digitala omställningen. K2 Search lanserade strax efter årsskiftet ett nytt affärsområde i samarbete med Stockholmsbaserade Boardclic – ett mjukvarubolag som utvecklat en plattform för utvärdering, kompetensinventering och rekrytering av styrelseproffs.
–Det är en stor satsning vi gör och i början tyckte vi väl att krisen kom väldigt olägligt. Men vi valde att gasa på och inte lägga locket på. Det har visat sig gå jättebra, vi har fått ett fint utfall och starkt intresse från våra kunder. Vårt första case är klart, där vi fixat en ordförande till ett företag i Malmö, säger Eva Backstam, regionschef på K2 Search i Malmö.
Bolaget har hittills klarat krisen tack vare sin nisch med chefsrekryteringar, ett affärsområde som drabbats förhållandevis lite. Eftersom de i många av sina uppdrag söker kandidater globalt var de redan vana vid ta de första mötena digitalt. Men situationen har gjort att en större del av processen får köras digitalt. Nyligen värvade K2 Search till exempel en person från London till ett Malmöföretag, som ska flytta hit med familjen utan att ha träffat varken företaget eller rekryterarna.
– Nu har vi kanske blivit tvungna att göra mer digitalt, på gott och ont. Det har gjort många processer mycket smidigare och vi har lärt oss mycket. Men vi saknar att kunna träffa kandidater och kunder, även förutsättningslösa och nätverksskapande möten, säger Eva Backstam.
Flera andra skånska rekryteringsbolag som Rapidus varit i kontakt med målar upp en liknande bild. Digitala lösningar blir ett allt vanligare och naturligare inslag i verksamheterna, samtidigt som de ändå lider av inte kunna mötas fysiskt.
– Vi kan automatisera fler delar av ansökningsprocessen. Vår referenstagning är redan digital, men det finns säkert fler områden vi kan automatisera och robotisera. Jag tror framför allt att vi får se en annan marknad framåt. När företagen börjar behöva folk igen tror jag att man blir mer benägen att hyra in folk i stället för att anställa, säger Charlotte Sahlin, Poolia Malmös vd.
– Behovet av att resa för möten har ju visat sig vara mycket lägre än vad många trott, vi kan se att runt 90 procent av våra möten i Stockholm skulle kunna ske digitalt. Generellt kommer en mycket större del av arbetet ske digitalt, säger Mats Kullenberg, vd på Dreamwork.
Emiliano Strauss