söndag 24 november 2024

inloggad som

Spiideo lanserar streamingtjänst för småklubbar

|  
|  

Malmöbolaget Spiideo har tagit in 14  miljoner kronor från tidigare delägare som Roosgruppen och Måns Hultmans bolag Tassaka Invest. Pengarna används för lanseringen av den nya produkten Spiideo Play, som streamar matcher till konsumenter.

– Vi har dubblat omsättningen och antalet användare varje år, så även 2019, och skulle kunna sakta ned och inte ta in mer pengar. Men i stället väljer vi att ligga lite under vattnet och få rejäl fart på saker och ting, säger Spiideos styrelseordförande Örjan Johansson till Rapidus.

Spiideos mjukvara styr automatiskt kameror som spelar in matcher eller träningar och hanterar lagring och delning av klippen. Den tidigare produkten Spiideo Perform, som riktar sig mot större klubbar som vill analysera spelet i detalj, har nu kompletterats med Spiideo Play, som ska göra att alla klubbar oavsett storlek ska kunna streama sina matcher.

– Affärsmodellen är att vi sätter upp kameror till en väldigt låg kostnad. De gör inspelningen automatiskt och skickar ut annonsering på klubbens sociala kanaler, tar betalt och delar på intäkterna mellan oss och klubben. I stället för att sälja gräddbullar kan man sända sina matcher och ta betalt, säger Örjan Johansson.

Coronakrisen har gjort att i princip alla matcher har ställts in, men Örjan Johansson säger att verksamheten fortsätter ändå.

– Det kommer en och annan order, så det finns aktivitet. Förhoppningsvis är detta bara ett gupp på vägen i några månader, under tiden sänder vi träningsmatcher, säger han.

Niclas Lindstrand

Malmöbolaget Spiideo har tagit in 14  miljoner kronor från tidigare delägare som Roosgruppen och Måns Hultmans bolag Tassaka Invest. Pengarna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad