Landskrona stad har inte gett upp idén om en tågförbindelse till Köpenhamn, Europaspåret. Landskrona trycker nu på med en klimatundersökning i början av 2020, den andra rapporten på kort tid.
I mars presenterades en som beställts av Kreera Samhällsbyggnad för 200.000 kronor. Den var en uppdatering med nya beräkningar av restiden Göteborg/Stockholm-Köpenhamn-Hamburg/Berlin och Eurospårets betydelse. Den nya rapporten påbörjas av Kreera Samhällsbyggnad runt årsskiftet, som ska räkna ut klimatbelastningen vid godstransporter i dag jämfört med Europaspåret. Pris: 100.000-120.000 kronor.
Europaspåret nämns annars inte i Greater Copenhagens kommande trafikstadgar.
– Det finns uppenbara fördelar med projektet. Dem måste man se förr eller senare, säger Landskronas optimistiska kommunalråd Torkild Strandberg (L).
– Europaspåret är det enda förslaget på ny förbindelse som skapar ny, viktig godskapacitet över Öresund. Det blir avgörande för att utnyttja Fehmarn-förbindelsens potential och att flytta godstransporter från vägarna till järnvägen. Samtidigt ger Europaspåret kortare restider och utvecklar arbetsmarknadsregionen.
Europaspåret är ett förslag på en ren tågtunnel, som nu varit på väg i fem år. Landskrona är fortfarande ensamt om sin syn på fördelarna:
Europaspåret kan ha regionaltåg, fjärrtåg och godståg, eftersom Öresund är grunt på sträckan, ungefär 20 meter djupt. Antalet godståg ökar när Fehmarnförbindelsen öppnar 2028 och Öresundsbron blir en flaskhals. Det finns politiska önskemål om mer godsjärnväg, men Greater Copenhagen saknar förslag.
De svenska tågoperatörerna SJ, Green Cargo med flera är positiva till Europaspåret. Dessutom får den svenska västkusten en genväg till Köpenhamn.
Keld Broksø