Medan Sigma går som tåget måste intäkterna på allvar börja rulla in för det Danirägda bolaget Mikz under första halvåret 2020. Annars drar Dan Olofsson, som genom åren investerat över 300 miljoner kronor i Malmöbolaget, i nödbromsen.
Sedan Mikz skiljdes från United Influencers 2017 har fokus inom bolaget legat på att bygga en ny teknisk plattform som reklamköpare kan använda sig av för automatiserad marknadsföring genom influencers och mikroinfluencers.
– Marknadslanseringen av den nya plattformen börjar nu och vi har tecknat ett tiotal kontrakt, bland annat med större mediahus i Europa. Lyfter intäkterna så skapas betydande värden väsentligt över våra samlade investeringar. Lyfter det inte får vi stänga butiken, säger Dan Olofsson till Rapidus.
Totalt har ett 40-tal utvecklare från Danirkoncernen arbetat med bolaget, som i dag har fem anställda. Investeringarna och utvecklingskostnaderna för den nya plattformen i Mikz uppgår till cirka 60 miljoner kronor. Mikz tidigare affärskoncept, som byggde på att kända personer hade direktdialog med sina fans, lyfte inte då andra sociala kanaler som Instagram fick stark tillväxt, uppger Dan Olofsson. Här investerades cirka 300 miljoner kronor för ett antal år sedan.
– Kostnaderna har vi ju tagit. Så det får inga finansiella effekter om vi stänger, säger han.
Någon omsättning för Mikz redovisas inte i moderbolagets årsredovisning för 2018, men där går däremot att utläsa ett resultat efter finansiella poster på -17 miljoner kronor.
Vid sidan om Mikz har Danir kvar ett majoritetsägande i norsk-svenska United Influencers, som företräder ett hundratal svenska influencers med stora följarskaror i sociala medier. Omsättningen väntas landa på 100 miljoner kronor i år, upp från 72 miljoner kronor 2018.
Felicia Frithiof