fredag 18 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Plexian tecknar första partnerskapet – får 300.000 kunder

|  
|  ,

Malmöbaserade Plexian skulle först bli både bank, digital bokföringstjänst och kundlojalitetsprogram. Nu satsar vd Staffan Mattson allt på det tredje benet och har just tecknat ett första partnerskap som ger deras Visa-kort och lojalitetsprogramlösning 300.000 användare.

Tanken är att Plexian ska sälja den bakomliggande tekniken, riktade kunderbjudanden som bygger på transaktionsdata, till större aktörers egna lojalitetsprogram. Nu är det första avtalet i hamn, men Plexian vill inte uppge vilket partnerbolag det handlar om – bara att det har 300.000 kunder i sitt lojalitetsprogram.

– Vi använder en befintlig medlemsdatabas och sedan lägger vi vår digitala plånbok, som är Visa-kopplad, till den. Vi gör det lite annorlunda genom att vi arbetar med prepaidkort, säger Staffan Mattson till Rapidus. 

Prepaid-kort är varken ett konto- eller kreditkort, utan ett sorts kontantkort som fylls på och är vanligare i länder med en större andel personer utan bankkonton.

Tanken är att den fysiska handeln, genom Plexians kort, ska kunna identifiera kunder och ge rekommendationer på samma sätt som näthandeln kan göra med inloggade och återkommande kunder. Integriteten blir en knäckfråga, men Staffan Mattson tror inte att användarna kommer ha något emot att dela med sig av sin data – så länge de får ut något av det.

– Vi är måna om att bygga en AI som inte baserar sig på personliga preferenser och egenskaper. Vi registrerar ingenting om kön, ålder, religion eller annan karakteristik, säger han.

För att kunna börja leverera sin produkt under fjärde kvartalet krävs nyanställningar och kapital, antingen genom en större emissionsrunda eller en börsnotering under tredje kvartalet. Bolaget sysselsätter i dag 17 medarbetare och ett antal konsulter, men räknar med att växa till 25 personer vid årets slut. Huvudägare i Plexian är serieentreprenören och tidigare vd:n Sami Sulieman genom Prescott Lewis Invest.

Felicia Frithiof

Malmöbaserade Plexian skulle först bli både bank, digital bokföringstjänst och kundlojalitetsprogram. Nu satsar vd Staffan Mattson allt på det tredje […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Edda Knowledge vill göra fysiken roligare

    PODD: Edda Knowledge utvecklar interaktiva undervisningar i VR för gymnasieelever. Bolaget vill göra komplex fysik och kemi mer lättförståelig, med […]

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.


  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.