torsdag 3 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Plexian tecknar första partnerskapet – får 300.000 kunder

|  
|  ,

Malmöbaserade Plexian skulle först bli både bank, digital bokföringstjänst och kundlojalitetsprogram. Nu satsar vd Staffan Mattson allt på det tredje benet och har just tecknat ett första partnerskap som ger deras Visa-kort och lojalitetsprogramlösning 300.000 användare.

Tanken är att Plexian ska sälja den bakomliggande tekniken, riktade kunderbjudanden som bygger på transaktionsdata, till större aktörers egna lojalitetsprogram. Nu är det första avtalet i hamn, men Plexian vill inte uppge vilket partnerbolag det handlar om – bara att det har 300.000 kunder i sitt lojalitetsprogram.

– Vi använder en befintlig medlemsdatabas och sedan lägger vi vår digitala plånbok, som är Visa-kopplad, till den. Vi gör det lite annorlunda genom att vi arbetar med prepaidkort, säger Staffan Mattson till Rapidus. 

Prepaid-kort är varken ett konto- eller kreditkort, utan ett sorts kontantkort som fylls på och är vanligare i länder med en större andel personer utan bankkonton.

Tanken är att den fysiska handeln, genom Plexians kort, ska kunna identifiera kunder och ge rekommendationer på samma sätt som näthandeln kan göra med inloggade och återkommande kunder. Integriteten blir en knäckfråga, men Staffan Mattson tror inte att användarna kommer ha något emot att dela med sig av sin data – så länge de får ut något av det.

– Vi är måna om att bygga en AI som inte baserar sig på personliga preferenser och egenskaper. Vi registrerar ingenting om kön, ålder, religion eller annan karakteristik, säger han.

För att kunna börja leverera sin produkt under fjärde kvartalet krävs nyanställningar och kapital, antingen genom en större emissionsrunda eller en börsnotering under tredje kvartalet. Bolaget sysselsätter i dag 17 medarbetare och ett antal konsulter, men räknar med att växa till 25 personer vid årets slut. Huvudägare i Plexian är serieentreprenören och tidigare vd:n Sami Sulieman genom Prescott Lewis Invest.

Felicia Frithiof

Malmöbaserade Plexian skulle först bli både bank, digital bokföringstjänst och kundlojalitetsprogram. Nu satsar vd Staffan Mattson allt på det tredje […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.