Malmöbolaget Flowins patenterade plattor för friktionsträning har etablerat sig inom proffsidrotten. Men bolaget hämtar sig fortfarande efter förra året, då produktionen fallerade och vd:n var nära att mista livet efter att han drabbats av borrelia som satt sig i hjärnan.
– Det var en oerhört tuff period för mig personligen men också för bolaget. Lyckligtvis har mina kollegor täckt upp för mig när jag behövt fokusera helt på rehabiliteringen, säger vd och medgrundare Glenn Håkansson till Rapidus.
I samma veva genomfördes en misslyckad flytt av produktionen till danska Jylland och en producent som enligt Glenn Håkansson inte lyckades leverera rätt kvalité på materialen.
– Våra kunder är väldigt kunniga och ställer höga krav, så kvalitén är mycket viktig. Hela den här processen kostade bolaget väldigt mycket, vi lyckades inte leverera i takt med efterfrågan och hamnade på resultatminus. Och mitt i allt detta blev jag bara värre och värre, säger han till Rapidus.
Omsättningen sjönk under 2018 till knappt 4 miljoner kronor. 2017 hade den legat på 6 miljoner och prognosen för Flowin såg ljus ut. Bolaget hade nyss lanserat sina produkter i Japan tillsammans med Serie A-stjärnan Yuto Nagatomo och ett liknande distributionsavtal med en sydamerikansk aktör låg dessutom i pipen.
Grundarna hade behållit majoriteten i bolaget, som växt organiskt och etablerat sig inom proffsidrotten – med kunder som FC Barcelona, Paris Saint-Germain, Chelsea FC, Boston Celtics och St. Louis Blues.
I dag har man brutit med den danska producenten, flyttat hem en del av produktionen till kontoret i Hyllie och kommit igång med leveranserna. Enligt Glenn Håkansson har bolaget fortfarande beställningar från förra året, adderat på nya beställningar, som kan göra 2019 till deras bästa år på länge. Han är i dag är åter i tjänst, fastän rehabiliteringen inte är över.
– Jag använder faktiskt Flowin en hel del nu, det finns massa övningar man kan göra som också ger mental träning. Det hjälper mig mycket, säger Glenn Håkansson.
Emiliano Strauss