fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Copenhagen Malmö Ports modernisering går Malmö förbi

Hamnen i Köpenhamn byggs om med Nordens mest moderna, automatiserade och bärkraftiga containerterminal. Men det berör inte hamnen i Malmö – trots att båda tillhör samma hamnsällskap, Copenhagen Malmö Port, CMP.

Det är en markant uppgradering i Köpenhamn, med ökat vattendjup och bättre infrastruktur som ska ge fler fartygsanrop. Inresetiden pressas också ned vid flytten av den nuvarande containerterminalen norrut i hamnen. Där fylls marken på med överskottsmaterial från byggprojekt i Köpenhamn till en större yta om 450.000 kvadratmeter, som ska stå klar 2021.

Men även om CMP är gränsöverskridande är det tal om två olika marknader i Malmö och Köpenhamn, menar CMP:s verksamhetschef Povl Dolleris Røjkjær Ungar. Därför berörs inte Malmös containerterminal av Köpenhamns uppgradering.

– Men vi kommer fortsätta utveckla båda terminaler i förhållande till de möjligheter och behov som finns på respektive marknad, säger han till Rapidus.

Alla lyftkranar körs i dag med grön el, men till Köpenhamn kommer nya, obemannade ASC-kranar, eller Automatic Stacking Cranes. De kör själva runt och lyfter containrar, övervakade av operatörer. En vanlig Ship-to-shore-kran lyfter i dag 30 containrar i timmen, medan de nya automatiska ASC-kranarna kan ta 50 lyft i timmen.

– Den lösningen är inte planerad till hamnen i Malmö, säger Povl Dolleris Røjkjær Ungar.

Hur kan Malmö då komplettera Köpenhamn efter utbyggnaden?

– Med nyetableringen av containerterminalen i Köpenhamn stärker vi CMP som helhet. Det är positivt för både Malmö och Köpenhamn. För CMP är uppdelningen inte så mycket mellan Danmark och Sverige – vi är en hamn med två terminaler i två länder. Det är en styrka för kunder och samarbetspartners i regionen.

Keld Brokø

Hamnen i Köpenhamn byggs om med Nordens mest moderna, automatiserade och bärkraftiga containerterminal. Men det berör inte hamnen i Malmö […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Nu invigs Malmös nya framtidskvarter

    Det är inte varje dag som Malmöbossen Katrin Stjernfelt Jammeh deltar i invigningar av nybyggda hus, men i dag händer det. Profilbygget som hittills kostat 1,1 miljarder kronor står klart – till tre sjundedelar.

  • Veidekke-veteran leder ny byggsatsning

    Byggkoncernen Coforma drar igång entreprenadverksamhet i Skåne med utgångspunkt från Helsingborg. En värvning från byggjätten Veidekke leder satsningen.

  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Easy Depot måste öka takten

    I höstas ville den onoterade fastighetsuppstickaren Easy Depot ta in 70 miljoner kronor i en riktad emission. Men planerna avbröts. Samtidigt har Easy Depot ambitionen att bygga 100-150 anläggningar inom tio år, resultatet hittills är två färdiga anläggningar. Nu måste bolaget accelerera för att nå målen.

  • Joel Eklund till Trianons styrelse

    Tepe-arvtagaren Joel Eklund tar plats i fastighetsbolaget Trianons styrelse. Det blir den femte styrelsen som han sätter sig i, förutom Tepe. Trianon kom även på tisdagen med en bra rapport, men aktiemarknaden verkar inte vilja ha fastigheter just nu.

  • Så mycket kostar det att hyra kontor i Malmö och Lund

    Öppna kontor i Malmö eller Lund? Hyrorna skiljer sig åt mellan de båda städerna, men kanske inte på det sätt man kan tro. Så här mycket kostar det att hyra och här finns de mest attraktiva lägena. Rapidus har ännu opublicerade siffror.