fredag 22 november 2024

inloggad som

Fyra frågor till Anders Börgdal…

|  ,
|  

…som den 1 mars blir ny marknads- och kommunikationschef för Malmö FF och därmed lämnar motsvarande tjänst på Emporia.

Vad kan du tillföra MFF?

Min erfarenhet är att ha jobbat med försäljning, marknad och PR med starka varumärken som Dux, Mercedes-Benz samt Emporia och MFF är ett av de starkaste varumärkena i regionen – om inte det starkaste. Så jag hoppas med min bakgrund från näringslivet att kunna hjälpa dem att få nya infallsvinklar

Varför är även de starkaste varumärkena inom idrotten så svaga när det gäller kommunikation?

Historiskt tror jag att de som kommer ur föreningslivet har mycket att lära av näringslivet när det gäller att nå ut till medlemmar och supportrar. Kommunikationen går framåt så oerhört fort nu med ett mycket mer komplicerat medielandskap

Vad händer på Emporia när du slutar?

Vi letar efter en ersättare och hoppas att det blir klart inom en väldigt snar framtid. Den personen ska inte bara sköta kommunikationen för Emporia utan även för Allum i Göteborg och Galleria Boulevard i Kristianstad, precis som jag har gjort.

Och slutligen, vilka vinner Allsvenskan i fotboll 2019?

Självklart Malmö FF!

Niclas Lindstrand

…som den 1 mars blir ny marknads- och kommunikationschef för Malmö FF och därmed lämnar motsvarande tjänst på Emporia. Vad […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • ”Obegripligt att idrotten inte kedjar sig bredvid Greta Thunberg”

    Sportsligt går det sämre än på länge för svensk fotboll. Nu sinar dessutom tv-pengarna och nästa rättighetsavtal riskerar att bli en kalldusch för de allsvenska klubbarna.
    Sportjournalisten Olof Lundh efterlyser mer pengar från det offentliga och en långsiktig satsning på talangutveckling.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.

  • Översättaren räds inte AI-vågen

    Översättningsbolaget Contentor i Helsingborg tappade en tredjedel av omsättningen när kunderna började experimentera med AI på egen hand. Men vd Rabie Salem är inte orolig.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.