Ett och ett halvt år efter mångmiljonsatsningen på Digimail ska verksamheten säljas. Det uppger huvudägaren Smart Refills nya vd Henric Ungh i en intervju med Rapidus. Digimails digitala brevlåda, som ska vara säkrare än vanlig e-post, används av en rad myndigheter och kommuner runt om i Sverige.
Den digitala posten som går via Digimail sparas på krypterade servrar och brev med känslig information skyddas med BankID. Tjänsten drogs igång 2013 efter ett utvecklingssamarbete mellan Smart Refill och logistikkoncernen Bring. Sommaren 2017 bolagiserades Digimail och verksamheten växlades upp. Med en mångmiljonsatsning från Smart Refill och Martin Thulin från Bring som vd var målet att gå om konkurrenten Kivra. Nu är Smart Refill istället i färd med att göra sig kvitt Digimail.
– Vi håller på att försöka sälja Digimail så att vi kan fokusera och prioritera våra resurser på Smart Refill. Tidigare vd med personal arbetar inte kvar och Git Sturesjö Adolfsson har gått in som ansvarig tills vidare, säger Henric Ungh till Rapidus utan att vilja ge fler detaljer.
Smart Refills kärnverksamhet är alltjämt en mjukvarulösning för att fylla på kontantkort i app och på webben. Bland kunderna syns Telia, Telenor och Tre.
Det andra affärsområdet Smart Refill fokuserar på är teknik för finanssektorn. Här syns lösningar för mobilbanker, fondbolag och pensionsförvaltare. Nyligen tillkom Handelsbanken som kund, där har Smart Refill tagit fram en ny app för barn och ungdomar i Danmark och Sverige.
– Man håller bland annat koll på veckopengen. Det är en ny och betydelsefull referenskund för oss inom fintech, säger Henric Ungh.
Han tog nyligen över vd-posten i Smart Refill från grundaren David Nilsson. Strax över 30 personer arbetar i Smart Refill. Bruttoomsättningen 2017 låg på 669 miljoner kronor, där laddning av kontantkort till mobiler stod för den absoluta lejonparten. I år väntas omsättningen öka något. Huvudägare till Smart Refill är Bengt Adolfsson via BGA Invest.
Emily Binks