måndag 18 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Anima bäddar för nya marknader

|  ,
|  

I början av året lanserade Anima sin uppkopplade klocka Kronaby i Australien. Detta efter att klockan tidigare lanserats i Europa, USA och Japan. Under året planerar bolaget ta sig an ytterligare marknader.

Fyra tidigare Sony Mobile-chefer startade Anima tillsammans med kinesiska elektroniktillverkaren GoerTek år 2015. I samband med bildandet gick GoerTek in med 10 miljoner euro och blev därmed huvudägare. Strax innan lansering, i slutet av 2016, fick bolaget ytterligare 10 miljoner euro från aktieägarna.

Anima planerar att etablera försäljning av klockorna i ännu några nya länder i år, uppger vd Pål Borge, men vill inte kommentera hur stor försäljning de hittills haft.

– Vi har en stark finansiell stöttning av våra kinesiska ägare, och bolaget utvecklas helt enligt plan, finansiellt och försäljningsvolymmässigt. Svenska hemmamarknaden går fortfarande bäst, uppkopplade klockor fungerar bäst här och vi har de två dominerande kedjorna som distributörer, Stjärnurmakarna och Klockmaster, säger Pål Borge.

Bolaget har nyligen lanserat tiotalet nya varianter av sin klocka. Bland annat har de släppt en mindre modell – 43 millimeter i diameter som tilltalar kvinnor lite mer, uppger Pål Borge.

Klockans försäljningspris är mellan tre och sju tusen kronor. Den har analog urtavla, klassisk klockdesign, smarta funktioner och är uppkopplad via bluetooth.

Elisabet Ottosson

I början av året lanserade Anima sin uppkopplade klocka Kronaby i Australien. Detta efter att klockan tidigare lanserats i Europa, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.