fredag 15 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Microsoft blir återförsäljare för kommunikationsramverk från Malmö

|  ,
|  

Incentive, med bas i Los Angeles och utvecklingsavdelning i Malmö, har nyligen ingått ett samarbetsavtal med Microsoft. Incentives nya varumärke Weavy lanserades i november 2017 och nu står det klart att Microsoft blir deras första återförsäljare.

Incentive grundades 2008 i Malmö av vd:n Rickard Hansson. Produkten var en social internkommunikation för företag och myndigheter som skulle vara säkrare och smidigare än befintliga alternativ på marknaden. För två år sedan hade bolaget runt 120 betalande kunder, men tillväxten nådde inte upp till förväntningarna, enligt Incentives Rickard Hansson.

– Vi kom på att lösningen var en plattform som borde bäddas in i det verktyg som företaget redan använder, istället för att de skulle köpa till ett nytt verktyg, säger Rickard Hansson.

Förra året inledde Incentive ett pilotprojekt tillsammans med Microsoft for Startups i Seattle. Det ledde fram till slutprodukten Weavy, som smyglanserades via Incentives hemsida i slutet av 2017. Microsoft hade under tiden bestämt sig för att ha med kommunikationsramverket som en del av sitt produktutbud.

– Microsoft har själva utbildat sina säljare i Weavy. Vi får 100 procent av intäkten och sedan får återförsäljarna sin provision av Microsoft ovanpå det. Det är mig veterligen första gången Microsoft erbjuder provision vid en tredjepartslösning, så de verkar angelägna om att få ut vår tjänst, säger Rickard Hansson.

Nystarten för Incentive har inneburit att man gått från två till tio anställda i Los Angeles på knappt ett halvår. På utvecklingskontoret i Malmö är man fem personer som tidigare, men Rickard Hansson räknar med att behöva rekrytera fler även i Sverige i år.

2016 var Incentives omsättning 12,5 miljoner kronor och 2017 hamnade i samma härad enligt Rickard Hansson. 2016 gjorde bolaget en vinst på en knapp miljon kronor men 2017 halkade det ner på röda siffror.

Magnus Erlandsson

Incentive, med bas i Los Angeles och utvecklingsavdelning i Malmö, har nyligen ingått ett samarbetsavtal med Microsoft. Incentives nya varumärke […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.