Health Guide IRL, Malmöbolaget bakom Twiik har sedan köpet av Shapelink tidigare i år tagit in nära fyra miljoner kronor. Med kapitalökningen tar Djäkne Startup Studio en större ägarandel. Samtidigt har Health Guide IRL dubblat arbetsstyrkan.
Kapitalet togs in via två emissionsrundor, en större under våren och en mindre under hösten. Bolaget har sedan i vintras gått från tre till sex anställda, plus konsulter. I och med köpet av Stockholmsbaserade träningsappen Shapelink, med bland annat Djäkne Startup Studio i ägarlistan, har de fått ett kontorsfönster i Stockholm.
– Shapelink hade en av marknadens starkaste digitala coaching-verktyg, något som vi planerat utveckla som ett led i att bli en komplett plattform för friskvård, säger Anders Gran, vd för Health Guide IRL, om uppköpet.
I samband med affären kom Djäkne Startup Studio in som ny delägare. Efter emissionen tillhör de även skaran av storägare i Health Guide IRL, tillsammans med grundarna Johan Axelsson och Christer Månsson, tidigare vd på klusterorganisationen Media Evolution. Djäkne Startup Studio investerade nyligen i Malmöbolaget Studybee och hade tidigt ägarandelar i numera Bonnierägda HittaHem och Mobenga, som köptes upp av Playtech.
Twiik vänder sig till privatpersoner och företag med skräddarsydda träningsprogram. Nu fokuserar Malmöbolaget på utvecklingen av den nya, gemensamma, hälso- och träningsappen. Men Anders Gran utesluter inte en ny emissionsrunda.
– Vi överväger att ta in mer pengar för att öka tillväxttakten. Samtidigt börjar vi nu få intäkter på ett annat sätt, säger han till Rapidus.
Den nya appen lanseras i slutet av oktober, med den kan gymkedjor skapa digitala versioner av sina medlemmars träningsprogram. Redan nu har bolaget ett tiotal sådana kunder runtom i Sverige. Bland övriga kunder syns Skanska, Telavox och Sparbanken Syd.
Ifjol landade nettoomsättningen för Health Guide IRL på omkring 83.000 kronor och resultatet efter finansiella poster på – 1,3 miljoner kronor.
Felicia Frithiof