torsdag 21 november 2024

inloggad som

Ikea suger upp sydsvenska journalister och kommunikatörer

Ikea har på senare tid knutit till sig en rad namnkunniga journalister och kommunikatörer från södra Sverige. Bakgrunden är att Ikea Range & Supply i Älmhult är i färd med att bygga upp helt nya kommunikationsgrupper för att nå ut med sitt budskap till medarbetare och media.

– Tidigare har vi alltid varit öppna och duktiga på att svara på frågor, men vi har inte proaktivt identifierat våra storys och bjudit in för att berätta om dem, säger Linda Vikström Nielsen som är kommunikationschef på Ikea Range & Supply.

Cirka 6.500 medarbetare jobbar på Ikea Range & Supply som ansvarar för att utveckla, designa och leverera möbeljättens sortiment världen över. Den centrala kommunikationsavdelningen i Älmhult har 40 medarbetare.

En välkänd journalist som nyligen anslutit är Fredrik Norrlid, tidigare redaktör för HD-Sydsvenskans ekonomisajt 8till5 och nu senast Dagens Industris reporter i Skåne. Han blir redaktionschef för det Ikea kallar ett editorial team bestående av fyra personer. Ytterligare en journalist från tidningsvärlden är på väg in i gruppen, men namnet är ännu inte officiellt.

– Många vill veta och undrar hur vi jobbar och hur det går till att tillverka våra produkter. Det ska vårt editorial team berätta om på ett mer genomtänkt och aktivt sätt, säger Linda Vikström Nielsen till Rapidus.

En annan erfaren kommunikatör som sedan en tid tillbaka ingår i Ikea-familjen är Mattias Hennius, som senast var presschef för Helsingborgs stad och dessförinnan jobbat både för E.on och Banverket.

I ett nykomponerat ”press office” ska han tillsammans med sju andra press-, PR- och besöksansvariga ta över vissa uppdrag som tidigare låg under Ikea-gruppen, för att Range & Supply ska bli bättre på att nå ut till media och ta hand om publika besök.

Sedan 2016 ingår även Kajsa-Stina Kalin, före detta ekonomireporter på HD-Sydsvenskan och redaktör på 8till5, i Range & Supplys kommunikationsstab. I fjol rekryterade möbeljätten även Mincs tidigare kommunikationschef Kajsa Bengtson, men då till en tjänst inom öppen innovation.

Magnus Erlandsson

Ikea har på senare tid knutit till sig en rad namnkunniga journalister och kommunikatörer från södra Sverige. Bakgrunden är att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.