måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Davidshallsgruppen växer – och drar ner

Stockholmskontoret är decimerat och Resultifys personalstyrka halverad. Men i gengäld har byråkoncernen Davidshallsgruppen det senaste året expanderat sin verksamhet i Ukraina och gjort en rad mindre uppköp på hemmaplan. Nu flyttar dessutom Ode Agency och tiomannabyrån Campfire Marketing in i lokalerna i centrala Malmö.

Malmöbyrån Resultify och webbutvecklingsbolaget Pixelant utgör fortfarande stommen i Davidshallsgruppen, men det senaste året har båda minskat sin personalstyrka. Det har bland annat satt avtryck i Stockholm, där Davidshallsgruppen i dag bara har ett par anställda. Samtidigt har en rad mindre bolag tillkommit i koncernen, bland annat 4front och Core Relations, inriktade på kundhanteringssystemet Salesforce och automatiserad marknadsföring.

Davidshallsgruppen har även dragit igång joint venture-bolaget TopDec tillsammans med psykologen Gunilla Sandström Oerwen. Davidshallsgruppen står för den tekniska utvecklingen i TopDec, som saluför en webbtjänst för personlig utveckling.

Totalt sysselsätter Davidshallsgruppen i dag ett 70-tal personer, varav merparten i Malmö. Sedan tidigare delar de lokaler med bolaget Dotkeeper, som sysslar med domänhantering, och får nu även sällskap av Ode Agency, inriktad på redaktionellt präglad reklam – så kallad content marketing – och kommunikationsbyrån Campfire Marketing. Enligt Campfire Marketings vd Joachim Lindgren är flytten ett sätt att komma närmare den tekniska kompetens som blir viktigare i takt med att allt större del av marknadsföringen är digital.

Davidshallsgruppens vd Björn Skölderud uppger att diskussioner pågår om olika former av djupare samarbeten med Ode Agency och Campfire Marketing.

– Vi vill kunna erbjuda ett komplett stöd till våra kunder vilket gör att vi kontinuerligt ser över våra partnerskap. Det kan mynna ut i tajtare samarbete eller så blir de bara hyresgäster, säger han till Rapidus.

2016 omsatte bolagen i Davidshallsgruppen 50 miljoner kronor tillsammans, enligt Björn Skölderud. De närmaste åren räknar han med att koncernen kommer starta fler joint venture-bolag och utöka sin verksamhet i Ukraina, där mycket av teknikutvecklingen sker.

– Vi är 25 personer där i dag men har precis utökat ytan så det räcker till 60 arbetsplatser, säger Björn Skölderud.

Han är delägare i koncernen som i övrigt ägs av Per Holst, Håkan Börjesson och Pixelants vd Robert Lindh.

Erik Olausson

Stockholmskontoret är decimerat och Resultifys personalstyrka halverad. Men i gengäld har byråkoncernen Davidshallsgruppen det senaste året expanderat sin verksamhet i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.