Bostadsförmedlaren HittaHem i Malmö har under fjolåret slopat sin annonsering i tryckta medier. Nu satsar det Bonnierägda bolaget enbart på digitala tjänster genom att bland annat återlansera sin bostadsbevakningstjänst.
Omprioriteringen innebar att intäkterna minskat något jämfört med 2015, då de låg på 33 miljoner kronor.
– 2016 omsatte HittaHem 26 miljoner, vi siktar på att tredubbla detta 2017. Det digitala har gått upp starkt. När jag säger att jag tror vi kan tredubbla handlar det bara om digitala intäkter, säger vd Mathias Bergman till Rapidus.
I ett och ett halvt år har bolaget utvecklat sin tjänst för bostadsbevakning, som låter användaren se bostäder som ännu inte är till salu.
– Nu går vi offentligt med den här tjänsten. Med Bonniers räckvidd kommer vi synas i Tv 4 och tidningar inom Bonnier, säger Mathias Bergman.
I appen och hemsidan kan intresserade köpare se bostäder som ännu inte är publikt till salu, och som alltså inte ligger ute på mäklares hemsidor ännu. Objekt kan bevakas och kontakt upprättas således med berörd mäklare. Informationen om hur köpare beter sig på marknaden används sedan i ett egenutvecklat kundhanteringssystem för mäklare.
HittaHems tredje affärsområde är en annonsplattform där bostadsobjekt som är till salu visas på nätet hos en rad medier inom Bonnierkoncernen samt i Skånemedias tidningar, som bolaget nyligen slutit avtal med.
HittaHem ägs sedan början på 2016 av Bonnier till 90 procent. 25 personer arbetar i bolaget varav fem är grundare.
Emily Binks