I går rapporterade Rapidus om att Danir skjutit till ytterligare 31 miljoner kronor till United Influencers. Uppgiften om att koncernen omsätter en krona är dock felaktig, den omsättningssiffran gäller enbart moderbolaget United Influencers Media Group.
Sedan sommaren 2015 finns även dotterbolaget United Influencers Sweden, som fått exklusiva franchise-rättigheter för den svenska marknaden av United Influencers Media Group. Omsättningen i det dotterbolaget låg på 2,6 miljoner kronor 2015.
Därtill finns dotterbolaget Mikz Sverige AB som haft mycken liten verksamhet under 2015 i väntan på utvecklingen av en ny version av Mikz-tekniken, men ändå omsatt 320.000 kronor. Sedan dess har första affären gjorts med Valueqard, som säljer digitala presentkort baserat på Mikz teknik.
Rapidus beklagar felet.
I ett mejl till Rapidus skriver Dan Olofsson att norska delen av United Influencers omsatte 15 miljoner kronor under 2015 och att han i år räknar med en sammanlagd omsättning i Sverige och Norge på 38 miljoner kronor.
”Det jag lärt mig är att om man är långsiktig brukar resultatet bli bra. Om några år är jag övertygad om att investeringen i United Influencers/Mikz kommer att ha varit lönsam”, kommenterar Dan Olofsson för Rapidus.