söndag 24 november 2024

inloggad som

Apsis växer med Stockholmsförvärv

Malmöbolaget Apsis köper Stockholmsbaserade Innometrics, som sysslar med digital och individanpassad marknadsföring. Så sent som 2014 pumpade ägarna, med SEB Ventures i spetsen, in fem miljoner dollar i verksamheten som Apsis nu tar över.

Apsis vd Anders Frankel vill inte avslöja vad köpeskillingen uppgår till men säger att Innometrics sysselsätter runt 35 anställda. Innometrics årsomsättning har under 2012-2015 pendlat mellan 15 och 17 miljoner kronor. 2014 gjordes en större nyemission då SEB Ventures gick in med huvuddelen av de fem miljoner dollar som restes.

Innometrics utvecklar och säljer tjänster för datadriven marknadsföring, skräddarsydd efter kunden utifrån information från många olika källor. Ett område som Apsis, inriktat på e-postmarknadsföring och automatiserad marknadsföring, också fokuserat på.

anders-frankel2

– Vi startade själva ett utvecklingsprojekt för ett år sedan med en något enklare inriktning. Medan vi jobbade med detta insåg vi att området har ännu större potential än vad vi tidigare sett, och att det skulle ta väldigt lång tid att göra detta på den nivå som vi är nöjda med. Då började vi scanna av marknaden efter lämpliga uppköp, säger Anders Frankel till Rapidus.

Affären slutfördes under förra veckan. Säljare är grundare och vd Mattias Ward, delar av personalen, SEB Ventures och affärsänglar. Avsikten är att under kommande år integrera bolagen helt. Innometrics tjänster ska bli en del av Apsis erbjudande, under namnet Apsis open marketing hub.

– Det här hjälper oss och ger våra kunder möjlighet att jobba med datadriven marknadsföring. Systemet är öppet och kan knytas ihop med andra system, vilket gör det både  enklare och billigare att implementera för kunden, säger Anders Frankel.

Apsis grundades 2001 av Anders Frankel. Bolaget sysselsätter drygt 240 personer och förra året landade omsättningen på 280 miljoner kronor. Under våren skiftade Anders Frankel och den tidigare vd:n Kim Mortensen återigen poster, så att Mortensen återgick till att ansvara för teknik- och produktutveckling.

Innomterics kunder finns främst i Norden, bland dem syns Tele2, Sony, Arla, Ticket och Flygstolen.se.

Jennie Lorentsson

Malmöbolaget Apsis köper Stockholmsbaserade Innometrics, som sysslar med digital och individanpassad marknadsföring. Så sent som 2014 pumpade ägarna, med SEB […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad