fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Apsis växer med Stockholmsförvärv

Malmöbolaget Apsis köper Stockholmsbaserade Innometrics, som sysslar med digital och individanpassad marknadsföring. Så sent som 2014 pumpade ägarna, med SEB Ventures i spetsen, in fem miljoner dollar i verksamheten som Apsis nu tar över.

Apsis vd Anders Frankel vill inte avslöja vad köpeskillingen uppgår till men säger att Innometrics sysselsätter runt 35 anställda. Innometrics årsomsättning har under 2012-2015 pendlat mellan 15 och 17 miljoner kronor. 2014 gjordes en större nyemission då SEB Ventures gick in med huvuddelen av de fem miljoner dollar som restes.

Innometrics utvecklar och säljer tjänster för datadriven marknadsföring, skräddarsydd efter kunden utifrån information från många olika källor. Ett område som Apsis, inriktat på e-postmarknadsföring och automatiserad marknadsföring, också fokuserat på.

anders-frankel2

– Vi startade själva ett utvecklingsprojekt för ett år sedan med en något enklare inriktning. Medan vi jobbade med detta insåg vi att området har ännu större potential än vad vi tidigare sett, och att det skulle ta väldigt lång tid att göra detta på den nivå som vi är nöjda med. Då började vi scanna av marknaden efter lämpliga uppköp, säger Anders Frankel till Rapidus.

Affären slutfördes under förra veckan. Säljare är grundare och vd Mattias Ward, delar av personalen, SEB Ventures och affärsänglar. Avsikten är att under kommande år integrera bolagen helt. Innometrics tjänster ska bli en del av Apsis erbjudande, under namnet Apsis open marketing hub.

– Det här hjälper oss och ger våra kunder möjlighet att jobba med datadriven marknadsföring. Systemet är öppet och kan knytas ihop med andra system, vilket gör det både  enklare och billigare att implementera för kunden, säger Anders Frankel.

Apsis grundades 2001 av Anders Frankel. Bolaget sysselsätter drygt 240 personer och förra året landade omsättningen på 280 miljoner kronor. Under våren skiftade Anders Frankel och den tidigare vd:n Kim Mortensen återigen poster, så att Mortensen återgick till att ansvara för teknik- och produktutveckling.

Innomterics kunder finns främst i Norden, bland dem syns Tele2, Sony, Arla, Ticket och Flygstolen.se.

Jennie Lorentsson

Malmöbolaget Apsis köper Stockholmsbaserade Innometrics, som sysslar med digital och individanpassad marknadsföring. Så sent som 2014 pumpade ägarna, med SEB […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.