Spelutvecklingsbolaget Tarsier Studios i Malmö har nyligen släppt sargen och tryggheten i det tidigare exklusivitetsavtalet med Sony. Nu satsar ledningen helt och hållet på egna idéer och har nyanställt ett halvt dussin utvecklare för att uppnå sina mål.
Tarsier monkey – eller spökdjur på svenska – är ett storögt och ljusskyggt litet apdjur som inte visar upp sig i onödan.
– Så här i efterhand kunde vi inte ha valt ett bättre namn. Det fångar vår attityd perfekt, säger Tarsier Studios vd Ola Holmdahl när Rapidus träffar honom i lokalerna i södra Malmö.
Studion jobbar mycket i det tysta, men är med drygt 20 miljoner kronor i omsättning 2015 och 46 anställda ett av Skånes största spelutvecklingsbolag.
Mellan åren 2009 och 2015 hade Tarsier Studios ett så kallat exklusivitetsavtal med Sony Computer Entertainment, vilket innebar att allt som producerades antingen var beställt eller godkänt av dem. Men nu har de skakat av sig alla sådana förpliktelser. Även på ägarsidan är de numera helt självbestämmande sedan de köpt ut Sparbanksstiftelsen i Karlshamn. I dag har bolaget 14 privata ägare, varav hälften är grundare.
– I nuläget är vi inte intresserade av externa finansiärer. Då tackar vi vänligt men bestämt nej, säger Ola Holmdahl.
Istället satsar ledningen på att bredda sina samarbeten och att jobba med fler parter. Utan att vilja avslöja för mycket nämner Ola Holmdahl att några av dessa projekt handlar om virtual reality-spel.
På Nordic Game-konferensen 2014 offentliggjorde Tarsier Studios sitt nya projekt Hunger. Spelet kretsar kring en ung flicka som heter Six som blivit kidnappad och tvingas jobba i en rekreationsort under vattnet för de rika. Ola Holmdahl vill inte uppge när det kommer släppas.
Magnus Erlandsson