Bonnierkoncernens skånska Hemnet-utmanare HittHem ökade omsättningen från 2 till 33 miljoner kronor förra året, uppger vd Mathias Bergman för Rapidus. Den närmaste tiden ska personalstyrkan dubblas till ett 20-tal anställda.
– Jag ser liknande tendenser till omsättningsökning för 2016, det är helt otroligt, säger Mathias Bergman till Rapidus.
Bokslutet för 2015 är inte helt sammanräknat men Mathias Bergman uppger att omsättningsökningen till största del kommer från bolagets annonsplattform. Via HittaHem kan bostadsobjekt som är till salu visas både på nätet och i en rad tidningar inom Bonnierkoncernen, som är storägare i bostadssajten. Bland kunderna syns Peter Landgren, Bjurfors, Våningen&Villan och Svensk Fastighetsförmedling.
Bostadsintresserade kan även bevaka objekt HittaHem lägger ut på sin hemsida. Informationen om hur köpare och säljare beter sig på marknaden används sedan i ett egenutvecklat kundhanteringssystem för mäklare.
HittaHems största konkurrent är Stockholmsbaserade Hemnet, som i december köptes upp av norska mediekoncernen Schibsted. 2014 omsatte Hemnet 162 miljoner kronor med en vinst på 34 miljoner. I affären med Schibsted värderades Hemnet till cirka 1,5 miljarder kronor.
Bonnier är delägare i HittaHem sedan 2013. Istället för att gå in med pengar betalade koncernen då genom marknadsföring i sina tidningar. Bland övriga ägare syns investmentbolaget Menmo Ventures i Malmö, som bytte namn till Djäkne Startup Studio i fjol.
HittaHem finns i Djäkne Startup Studios lokaler i Malmö.
Emily Binks