Grundarna Hossein Sadr och Ludvig Friberger säljer 64 procent av Malmöbaserade e-handelskoncernen CarpetVista till riskkapitalbolaget Litorina. CarpetVista har växt till att omsätta över 200 miljoner kronor och ska med den nya majoritetsägarens uppbackning utöka sin närvaro i bland annat Tyskland och Japan.
Affären skedde i slutet av december men har hittills inte uppmärksammats. Hossein Sadr vill inte precisera någon köpeskilling men uppger att han och Ludvig Friberger behåller 32 procent av CarpetVista, som duon grundade 2005. Litorina anger också på sin hemsida att riskkapitalbolagets fond numera äger 64 procent av den skånska e-handelskoncernen.
– Vi har växt med 30-35 procent per år. För att klara det framöver kommer det behövas investeringar och en bra ägare med erfarenhet. Vi jobbar också med att stärka kompetensnivån och bygga upp vår organisation, säger Hossein Sadr till Rapidus.
CarpetVista säljer främst handknutna mattor som bara finns i ett exemplar. Det ställer andra krav på IT-systemet än webbshoppar som säljer exempelvis böcker i stora serier. CarpetVista har därför utvecklat egen mjukvara som hanterar allt från lagerhantering och produktvisning till sökordsannonsering på Google.
Inräknat systerbolagen ArtglassVista och RugVista sysselsätter CarpetVista drygt 50 anställda vid huvudkontoret och centrallagret i Limhamn söder om Malmö. 2015 landade omsättningen på strax över 200 miljoner kronor med en vinstmarginal på 12-18 procent, uppger Hossein Sadr.
Utöver i Malmö har CarpetVista i dag fem anställda i Tyskland och två i Tokyo, som inom kort ska bli fem.
– Vi räknar med att öka omsättningen med 30-35 procent även i år. Personalstyrkan växer inte lika snabbt, men vi anställer hela tiden, säger Hossein Sadr, som utsågs till Årets företagare i Malmö 2013.
Litorina är ett Stockholmsbaserat riskkapitalbolag som förvaltar sammanlagt 4,8 miljarder kronor i fyra olika fonder. Bland övriga portföljbolag finns Malmöbaserade blomsterbutikskedjan Euroflorist. I samband med affären utökas CarpetVistas styrelse med tre representanter för Litorina, däribland Euroflorists arbetande vice styrelseordförande Jesper Kärrbrink.
– Vi ser stora möjligheter att fortsätta utveckla CarpetVista, som fortfarande har ganska låga marknadsandelar på våra olika marknader, säger Paul Steene, partner på Litorina.
Erik Olausson